Tíz éve a pénzügyi gazdasági ellenőrzés belpolitikai ügy volt, ma viszont -- a szövetségi kapcsolatainkból adódóan -- már nem az, hívta fel a figyelmet Kovács Árpád, az ÁSZ elnöke. Nem csak a magyar állampolgár számára kell átláthatóvá tenni az ország költségvetését, nem csak nekik kell elszámolni vele, hanem a belgának és a finnek is, ha bekerülünk az Európai Unióba. Ha egy ország nem tudja biztosítani ezt, akkor a NATO és az EU küld ellenőröket, és a szuveneritás kerül veszélybe -- figyelmeztetett. Erról persze nálunk szó sincs. Sőt, az ÁSZ pályázik arra, hogy részt vehessen a NATO-központ pénzügyi ellenőrzésében. Elvileg a szövetségi rendszeren belül bármelyik országban vizsgálódhat a magyar számvevőszék. Erre -- mivel hatpárti konszenzus van -- rövidesen megkapják a törvényi felhatalmazást is a magyar parlamenttől. Egyúttal arra is, hogy Magyarországon nem csak a magyar költségvetési pénzeket vizsgálhassuk, hanem a nemzetközi források elköltését is -- mondta Kovács Árpád.
Bár a számvevőszéki törvény több mint 11 éve született, alapvető függetlenségi és hatásköri változtatásra ma sem szorul -- véli. Ugyanakkor nagyon sok paragrafus elavult megfogalmazásai kisebb-nagyobb pontosításokat kívánnak -- tette hozzá.
Az ÁSZ-vizsgálatok, -ajánlások figyelemmel kísérése szempontjából lényeges változást hozott az a két éve megszületett országgyűlési határozat, melynek alapján az ÁSZ ajánlásaira írásban reagálnak az érintettek -- válaszolt arra a kérdésünkre, hogy a különböző kormányok idején miként fogadták az ÁSZ észrevételeit. A számvevők évente 100-150 kormányzati szintű javaslatot tesznek, s erre -- az éves beszámoló készítése keretében -- immár tételesen megkapják a választ. A vizsgáltak beszámolnak a konkrét intézkedésekről s arról is, hol, milyen elmaradások vannak. Mivel nem a kormány a fogadó fél, hanem a parlament, tőle függ, miként fogadja az ÁSZ-vizsgálatokra érkező beszámolókat -- mutatott rá.
A kormányok fogadókészsége mindig megvolt -- hangsúlyozta. Nagyon sok azonosság van közöttük -- tette hozzá. A ciklus első két évében mindig kiegyensúlyozott a viszony, hiszen az ÁSZ jelentései, a kritikai észrevételek az előző kormányzatra vonatkoznak. A második két évben viszont árnyaltabb, vitákkal terheltebb a viszony -- fogalmazott --, mivel a bírálat már az adott ciklusról szól. A működési feltételeket mindenkor biztosította az Országgyűlés -- hangsúlyozta. Ebben a parlamenti ciklusban egyébként az ÁSZ-nál a parlament által elfogadott költségvetési támogatás jelentős fizetésemeléseket tett lehetővé, s új irodaházat kapott az intézmény.
Az ÁSZ kezdeményezésére eddig 70 ember ellen indult büntetőeljárás, mintegy harminc eset kapcsán. A felelősségre vonás azonban ennél szélesebb körű, mert a vizsgált intézmények -- a számvevők feltárásai alapján -- nemritkán saját hatáskörben tesznek büntetőfeljelentést, vagy a vizsgálattal párhuzamosan eljárások indulnak.
A Magyar Nemzeti Bank kapcsán kormányzati részről hivatalos megkeresés nem volt, konzultációra viszont sor került -- tudtuk meg az ÁSZ elnökétől. A számvevőszék törvényalkalmazó és nem törvényalkotó. Nincs olyan ambíciója, hogy "kizárólagos ellenőr" legyen -- hangsúlyozta. Egyúttal megalapozatlannak nevezte azt a feltételezést, hogy a számvevőszék befolyásolhatná a monetáris politikát, ha feladatai között szerepelne az MNB teljes pénzügyi-gazdasági ellenőrzése. Ez egyébként nem jelentene nagy szakmai kihívást a számvevők számára, hiszen -- bár nagy számokról, jelentős banki tevékenységről van szó -- az MNB viszonylag szűk sávon belül végez saját gazdálkodási műveleteket. Eddig az ÁSZ csak a jegybank költségvetési kapcsolatait vizsgálta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.