BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyorsított fejlesztés

Ausztria keleti körzeteinek gyorsított infrastrukturális fejlesztését sürgette a hét elején tartott tanácskozásán a három érintett tartományi vezető. Bécs, Alsó-Ausztria és Burgenland tartományfőnökei a küszöbönálló EU-bővítés újszerű követelményeire hivatkoztak, amikor 100 milliárd schilling allokálását sürgették a közlekedési hálózat bővítésére.

A kelet-közép-európai államok csatlakozása nyomán elkerülhetetlenné válik a korábbi, vasfüggőny menti övezet gyorsított fejlesztése -- érvelt a három regionális vezető. Mint Erwin Pröll, Alsó-Ausztria tartományi főnöke fogalmazott, a térség máris prosperál, és félő, hogy a gazdasági tevékenység gyors élénkülése elakad az igényektől elmaradó infrastruktúra-fejlesztésen. Bécs polgármestere, Michael Hupl és Burgenland tartományfőnöke, Hans Niessl társaságában felhívta a szövetségi közlekedési miniszter figyelmét, hogy a térségben lakik Ausztria lakosságának fele, ezért ne halogassa tovább a szükséges döntések meghozatalát.
A megfogalmazott fejlesztési igények szerint mindenekelőtt Bécset kellene alkalmassá tenni, hogy el tudja látni a transzeurópai hálózati (TEN) rendszerben számára kijelölt csomóponti szerepkört. Ehhez azonban nagy számban kellene fejleszteni olyan közlekedési vonalakat, amelyek a korábbi keleti blokk irányába épültek ki, de a kapacitásuk mára elégtelenné vált. A közzétett nyilatkozat szerint a fejlesztéseket Bécs közvetlen közelében kellene kezdeni új, nagy áteresztőkapacitású körgyűrűszakaszoknak észak- és délkeleten való megépítésével.
A nagyszámú javaslat közül Magyarország számára különösen fontos lehet az az elképzelés, amely szerint a Bécsből az Adria irányába menő forgalom egy részét Sopron és Szombathely érintésével kellene lebonyolítani, vasúton és közúton egyaránt. Ezzel mellesleg tehermentesíteni lehetne a Bécs--Graz közötti déli autópályát a várható erőteljes forgalomnövekedés hatásaitól. A nyugat-magyarországi szakaszoknak az osztrák fejlesztési tervekbe való bekalkulása révén akár Bécs, akár Alsó-Ausztria, akár Burgenland könnyebben csatlakozhatna az EU távlati terveiben vázolt 5. számú transzkontinentális folyosóhoz, amely Szlovéniából kiindulva -- Magyarországon keresztül -- tart Ukrajnába.
Külföldi szakaszok fejlesztésének, illetve igénybevételének az osztrák tervekbe való bekalkulálását dühödten elutasította a szövetségi közlekedési miniszter. Monika Forstinger szerint felér Ausztria elárulásával, ha valaki arra törekszik, hogy kapacitásbővítő fejlesztések a határokon kívül menjenek végbe. Az ellenvetést Bécs polgármestere azzal intézte el, hogy közlekedési vonalak gyakorta tartanak külföldre, illetve folytatódnak ott.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.