A PHARE-programok előkészítésében a magyar intézményrendszer felkészültsége elmaradt az EU-kívánalmaktól. Nem épült ki az országos monitoring hálózat, komoly hátrányokat okozott a szakemberek hiánya -- áll az ÁSZ jelentésében. A számvevőszék az 1995--99 közötti PHARE-programokat vizsgálta. Öt év alatt 137 milliárd forint (527,6 millió euró) támogatást nyert Magyarország. A támogatási keret 81,5 százalékát, vagyis 112 milliárd forint értékű programot ellenőrzött az ÁSZ. A jelentés megállapítja: ebből az összegből tízmilliárd forint (38 millió euró) véglegesen elveszett Magyarország számára.
A PHARE-támogatási keretet egyik évben sem sikerült teljesen felhasználni. Ennek oka egyrészt az, hogy a projekteket nem készítették elő megfelelően, másrészt, hogy a dokumentumokat későn nyújtották be az EU-delegációnak. Így veszített el a VPOP 5,3 millió eurót. A Belügyminisztérium 1,9 millió eurós veszteségének oka például az volt, hogy jelentősen változott a támogatásból beszerzett számítástechnikai eszközök ára.
Az ÁSZ feltárt több olyan hiányosságot és pénzügyi szabálytalanságot, ami a támogatás visszafizetési kötelezettségével járhat együtt. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítványnál (MVA) például a szerződésben feltüntetett és a ténylegesen kifizetett összeg közötti eltérés oka az volt, hogy a szerződést euróban kötötték, míg forintban fizettek.
A számvevőszék kifogásolta azt is, hogy a PHARE-programok keretében beszerzett eszközök nem vagy csak többéves késedelemmel jelentek meg az állam vagyonában. Egyáltalán nem tartották nyilván a beszerzett eszközöket, és a megvalósított beruházásokat a földművelésügyi, valamint a környezetvédelmi tárcánál. A MÁV Rt. ugyan nyilvántartotta a beruházásokat, de azokra értékcsökkenést számolt el, így a társaság adózás előtti veszteségét növelte. Az ÁSZ hiányolja, hogy nem készült országos, teljes körű kimutatás a támogatás felhasználásáról és a hozzá kapcsolódó magyar társfinanszírozás mértékéről. Így nem lehet a valós helyzetnek megfelelően bemutatni a rendelkezésre bocsátott és felhasznált pénzeszközöket.
Mivel a belső ellenőrzési rendszer nem megfelelően működött, ezért előfordultak szabálytalan vagy a szerződés utólagos módosítását igénylő kifizetések is. A környezetvédelmi tárcánál például a szerződés, a szállító teljesítése és a pénzügyi kifizetés több hónapig nem volt összhangban -- írja a jelentés. Az ÁSZ vizsgálta azt is, hogy miért késtek a területfejlesztési PHARE-programok. Ezeknél a projekteknél a félévenként tervezett és a tényleges kifizetés között gyakran 30 millió eurós különbség is volt. A késés okai között a monitoring rendszer, az ellenőrzések szabályozásának hiányát jelölte meg az ÁSZ. Emellett kifogásolta, hogy az FVM PHARE-irodája lejárt érvényességű társfinanszírozási nyilatkozattal rendelkezett. A regionális ügynökségek pedig olyan pályázatokat továbbítottak, amelyek nem feleltek meg a követelményeknek.
Az ÁSZ ugyanakkor megállapította: a vizsgált évek alatt egyszerűsödtek az EU eljárásai, és gördülékenyebb lett a támogatás felhasználása is. Ennek eredménye, hogy az 1998. évi PHARE-programok 95 százalékát a szerződéskötésre előírt határidőre lekötötték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.