Hibás számlák, pontatlan mérők
A közműves ivóvízellátás és szennyvíz-elvezetés szolgáltatóit immáron harmadszor ellenőrizte a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FVF). Ennek egyik oka, hogy 1999-hez képest 2000-ben a panaszok száma 30 százalékkal nőtt a víz- és csatornaszolgáltatások terén.
Összesen 159 szolgáltatónál vizsgálták, hogy vezetnek-e nyilvántartást az általuk üzemeltetett kötelező hitelesítésű mérőeszközökről. Azt is megnézték, miként alakult a fogyasztók és szolgáltatók szerződéses kapcsolata azt követően, hogy kormányrendelet írta elő a szerződéskötési ajánlat megküldését 2000. május 5-ig.
A társaságok eleget tettek a jogszabályban előírt kötelezettségüknek, az ajánlatokat elküldték, a szerződéseket azonban csupán a fogyasztók 70 százalékával kötötték meg.
A szerződéskötések elmaradásának leginkább a fogyasztói bizalmatlanság az oka, a lakosok nem szívesen írnak alá olyan megállapodásokat, amelyek egyoldalúan szolgáltatói jogokat és fogyasztói kötelezettségeket írnak elő.
Az elmúlt évben 1999-hez képest javult a társaságok nyilvántartási fegyelme. A megkérdezett szolgáltatók teljes köre vezet nyilvántartást az általa üzemeltetett kötelező hitelesítésű mérőeszközökről.
A szolgáltatók nagy része nem végez hiteles mérést. A társaságok nyilatkozata alapján 2005-re várható a törvényes állapot elérése, amikor minden fogyasztónál hiteles mérővel mérik majd a fogyasztást.
A leggyakrabban a téves leolvasáson alapuló hibás számlákat, a mérők pontatlanságát, továbbá a fő- és a mellékmérők összességén mért fogyasztások közti jelentős különbséget, valamint a mellékszolgáltatási szerződések tartalmát kifogásolják.
A vizsgálat során összesen 41 szolgáltatót köteleztek a lejárt hitelesítésű mérők cseréjére. Az FVF 700 ezer forint fogyasztóvédelmi és ugyanennyi szabálysértési bírságot szabott ki.
A főfelügyelőség szerint a jelenleginél pontosabb jogszabályokra van szükség.


