BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hibás számlák, pontatlan mérők

A közműves ivóvízellátás és a szennyvíz-elvezetés szolgáltatóinak nagy része nem végez hiteles mérést. A leggyakoribb panaszok a téves leolvasáson alapuló hibás számlákból, illetve a mérők pontatlanságából adódnak -- állapította meg a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség.

A közműves ivóvízellátás és szennyvíz-elvezetés szolgáltatóit immáron harmadszor ellenőrizte a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FVF). Ennek egyik oka, hogy 1999-hez képest 2000-ben a panaszok száma 30 százalékkal nőtt a víz- és csatornaszolgáltatások terén.
Összesen 159 szolgáltatónál vizsgálták, hogy vezetnek-e nyilvántartást az általuk üzemeltetett kötelező hitelesítésű mérőeszközökről. Azt is megnézték, miként alakult a fogyasztók és szolgáltatók szerződéses kapcsolata azt követően, hogy kormányrendelet írta elő a szerződéskötési ajánlat megküldését 2000. május 5-ig.
A társaságok eleget tettek a jogszabályban előírt kötelezettségüknek, az ajánlatokat elküldték, a szerződéseket azonban csupán a fogyasztók 70 százalékával kötötték meg.
A szerződéskötések elmaradásának leginkább a fogyasztói bizalmatlanság az oka, a lakosok nem szívesen írnak alá olyan megállapodásokat, amelyek egyoldalúan szolgáltatói jogokat és fogyasztói kötelezettségeket írnak elő.
Az elmúlt évben 1999-hez képest javult a társaságok nyilvántartási fegyelme. A megkérdezett szolgáltatók teljes köre vezet nyilvántartást az általa üzemeltetett kötelező hitelesítésű mérőeszközökről.
A szolgáltatók nagy része nem végez hiteles mérést. A társaságok nyilatkozata alapján 2005-re várható a törvényes állapot elérése, amikor minden fogyasztónál hiteles mérővel mérik majd a fogyasztást.
A leggyakrabban a téves leolvasáson alapuló hibás számlákat, a mérők pontatlanságát, továbbá a fő- és a mellékmérők összességén mért fogyasztások közti jelentős különbséget, valamint a mellékszolgáltatási szerződések tartalmát kifogásolják.
A vizsgálat során összesen 41 szolgáltatót köteleztek a lejárt hitelesítésű mérők cseréjére. Az FVF 700 ezer forint fogyasztóvédelmi és ugyanennyi szabálysértési bírságot szabott ki.
A főfelügyelőség szerint a jelenleginél pontosabb jogszabályokra van szükség.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.