BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Minimumfeltétel a médiatörvény módosítása

Megtévesztő a kultúra és audiovizuális politika témakörét taglaló joganyagrész. A 80 ezer oldalas jogszabálykazalban annyira csekély súlyt jelent, hogy szinte alig lehet észrevenni: néhány paragrafus csupán. "Kemény magja" -- kötelezően átveendő rendelete -- nincs is, irányelve is csak kettő akad. Mégis külön tárgyalási témakör, külön fejezet. Ráadásul az egyetlen olyan, amit több mint két évvel megnyitása után sem sikerült még lezárni.

Némi mentséget jelenthet, hogy az 1998 novemberében érdemi csatlakozási tárgyalásokat kezdett hat jelölt ország közül két éven át csak Ciprus volt képes kipipálni ezt a fejezetet. Még a tavaly júniusi miniszteri szintű fordulók után is valamennyi "első körös" kelet-európai tagjelölt esetében nyitva volt a téma, és azóta is csak Észtország és Lengyelország volt képes túltenni magát rajta.
Nagyon leegyszerűsítve a kérdést, a probléma legvégső magvát az amerikai filmipari termékek elleni európai védekezés -- tagországonként eltérő vehemenciájú, főként franciák által uralt -- szándéka, mindennek a közösségi szabályozásban testet öltött megjelenése, illetve a magyar törvények utóbbihoz képesti elégtelensége jelenti. Ez, vagyis egy EU-konform magyar médiatörvény elfogadása az a szűk keresztmetszet, amin idáig a fejezet lezárása fennakadt. No meg a csatlakozási tárgyalást nem először átszövő uniós bizalmatlanság, a vonakodás attól, hogy pusztán a magyar fél kötelezettségvállalása alapján hitelt adjanak az ígéretnek, miszerint az EU-tagságig e téren is teljessé válik majd a magyar jogharmonizáció.
Jogi oldalról a kulturális dosszié kezelésére döntően az a jellemző, hogy a nemzeti identitást érintő egyik legérzékenyebb területnek minősül, ezért alapvető megközelítés, hogy közösségi szinten csupán célkitűzéseket fogalmaznak meg, ám ezek megvalósításában a tagországok szabad kezet kapnak. Az audiovizuális politika esetében az EU-joganyag részint közös program létrehozásáról intézkedő EU-döntésekből, részint két irányelvből áll. Ami az előbbit illeti, az EU filmipara versenyképességének fenntartására, az európai produkciók arányának javítására fogadta el a Média I. és II. programokat (1990 és 1996), jelenleg van folyamatban a Média plusz. Ezeknek célja a színvonalas alkotások, a szakmai képzés és a forgalmazás támogatása.
A televíziós műsorok sugárzásának uniós joganyaga egy 1989-es (A határok nélküli televíziózás című) és egy 1997-es irányelvből áll. Utóbbi több ponton a valós helyzethez igazította a szabályozást, amit már csak az is indokolt, hogy időközben több mint megháromszorozódott az Európában működő tv-hálózatok száma.
Mindkét direktíva az európai televíziós adások szabad forgalmazásának jogi kereteit igyekezett megteremteni, figyelembe véve a technológiák rohamos fejlődését, valamint a reklám és a kereskedelmi jelleg előretörését. Legismertebbé vált eleme a "kvótarendszer", mely szerint a tagországok vállalják annak felügyeletét, hogy a tv-adók műsoridejüknek nagyobb részében európai "terméket" sugároznak. Az adásidőnek legalább 10 százalékát -- a csatorna által felvállalt egyfajta közszolgáltatás jegyében -- fenntartják európai, független programkészítők tájékoztatási, oktatási, szórakoztatási, kulturális műsorainak.
Európai műnek számít az, ha a produkcióban a fontosabb szereplők valamely tagállam lakosai, vagy valamely tagország fedezi az összköltségek nagyobb részét. Európainak tekinthető egy program akkor is, ha Európán kívüli harmadik állammal közösen készül, ám az EU-tag viseli a költségek nagyobb részét.
További fontos részét alkotják az EU-irányelvnek egyes kereskedelmi és reklámkorlátozások. Így például a sugárzott reklám nem haladhatja meg az óránkénti 20 percet (kivételt képez a közszolgálati vagy jótékonysági információ), a filmek reklámmal való megszakítása nem történhet 20 percnél gyakrabban, egyházi mise közvetítése alatt tilos a reklám vagy a tévén keresztüli vásárlás hirdetése; hasonlóan tiltott a híradó, dokumentumfilm, gyermekprogram vagy vallási jellegű műsor reklámmal való megszakítása, ha a program nem haladja meg a 30 percet. A reklám nem sértheti az emberi méltóságot, nem tehet különbséget faji alapon, nem sérthet senkit politikai vagy vallási felfogásában. Az adásokat a gyógyszercégek szponzorálhatják, de orvosi kezelést vagy gyógyszert nem népszerűsíthetnek. További fontos alapelv a "kiskorúak és a közrend védelme", így annak leszögezése, hogy a programok nem veszélyeztethetik a kiskorúak fizikai, szellemi vagy morális fejlődését, nem irányulhatnak egyetlen vallás, faj, nemzetiség vagy nem ellen sem.
Az EU--magyar csatlakozási tárgyalásokon e témakör félretétele azon feneklett meg, hogy a jelenleg hatályos magyar rendelkezés -- beleértve az 1996. évi médiatörvényt --, jóllehet tendenciájában közel áll a közösségi elvárásokhoz, ám van egy nagyon fontos eltérés: kötelező érvényű tételes előírással csupán a közszolgálati televíziózást szorítja a fenti elvek (így mindenekelőtt az "európai kvóták") tiszteletben tartására. Közvetve ugyan a kereskedelmi csatornákra is vonatkoztathatók egyes elvek -- az ORTT például azzal a feltétellel adhat csak ki működési engedélyt, hogy az adott csatorna kész bizonyos arányú közszolgálati funkciókat is ellátni --, ám ez nem azonos az EU által elvárt teljes körű és egyértelmű szabályozással.
A magyar fél az EU-val folytatott tárgyalásokon kezdettől fogva elismerte e téren fennálló elmaradásait, ám minden esetben hangsúlyozott két dolgot: egyfelől kötelezettséget vállalt arra, hogy a csatlakozás időpontjára Magyarországon is az uniós irányelvvel összhangban álló jogszabályok lesznek hatályban. Másfelől tételes kimutatással, táblázatok beterjesztésével demonstrálta, hogy a tényleges gyakorlat már ma is a közösségi irányhoz közelítő.
Magyar megítélés szerint ezek alapján már hónapokkal ezelőtt le lehetett volna zárni ezt a joganyagrészt is. Az uniós megítélés azonban -- sejthetően különösen egyes tagállamok (így nyilván mindenekelőtt Franciaország) nyomására -- ez esetben konzervatívabb, és kötelezettségvállalás helyett jogalkotásban is testet öltő tényleges fedezetet vár. Minimum egy olyan médiatörvény elfogadását, amelynél egyes tételek életbelépése esetleg függhet a taggá válás időpontjától, ám tartalmában nem enged eltérést a közösségi normáktól. Addig is, míg ez megszületik, az audiovizuális témakör bizton számíthat a legrégebben nyitva álló fejezet címre.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.