Az eddig "csupán" 1,7 milliósra becsült hiánytól való óriási eltérés lehetetlenné teszi a kérdés megoldását pusztán a képzés felgyorsítása által. Emiatt hamarosan "európai bevándorlási politikáról" kell beszélni -- jelezte a probléma súlyát Lorenz Fritz, az osztrák iparszövetség főtitkára. Több európai kormányfő is utalt rá, hogy a témáról komolyan tárgyalni kell, ami a -- szelektív -- bevándorlás melletti európai platform kialakulását vetíti előre. Az unió állam- és kormányfőinek március végi nem hivatalos találkozóján alighanem európai mobilitási munkacsoport felállításáról döntenek, mely 2005-ig szóló tervet dolgozna ki a munkaerőpiac -- részleges -- megnyitására.
Az eddigi tapasztalatok ugyanakkor kizárják az unióba való tömeges vándorlás lehetőségét a rendszerváltó gazdaságokból. Sem az EU korábbi bővítésének tapasztalatai, sem a átalakuló országok közötti, a nyugatra tartónál jóval intenzívebb mozgás nem valószínűsíti ezt a forgatókönyvet -- derül ki az Európai Gazdasági és Együttműködési Szervezet (OECD) most közzétett jelentéséből.
A magyar informatikai piacot eddig sem az európai, sem az amerikai szakemberhiány nem mozgatta meg. Ennek oka részben az, hogy itthon is a szükségesnél kevesebb a jól képzett informatikus, s ma már a magyar cégek is versenyképes fizetést ajánlanak. A múlt nyáron indított németországi csábítás kevesebb mint 500, az amerikai pedig alig 150 hazai szakembert vitt el az itthoni kínálatból. Egyre inkább terjed viszont az a megoldás, hogy a külföldi cégek Magyarországra hozzák szoftverfejlesztésüket, és outsourcing keretében a hazai szakemberek távmunkában végzik a tevékenységet.
Erre az egyik legszemléletesebb példát az IBM szolgáltatja Székesfehérváron, ahol információink szerint mintegy 200 fő végez ilyen tevékenységet német pénzintézetek számára. A hazai szakma véleménye szerint egyfelől ma már közel sem olyan vonzóak a kinti ajánlatok, különösen, ha figyelembe vesszük az ottani megélhetési költségeket. Gondot okozhat azonban az is, hogy a németországi ajánlatok legtöbbje német nyelvtudást is elvár, márpedig a hazai szakemberek többsége az angol szakmai nyelvet beszéli.
A "Lisszabon-stratégia" -- a leendő portugál elnökség Európa információs felzárkózatatását célzó programja -- elengedhetetlen feltétele megfelelő számú informatikus biztosítása az európai gazdaság számára. A tervet veszélyeztető informatikushiány az igények robbanásszerű felmerülésén és a képzés hiányosságain túl általánosabb okkal is magyarázható. A kontinens elöregedése miatt fellépő szakemberhiány más területeken is érezteti hatását.
Az Európai Unióban a szakmai képesítések kölcsönös elismerésén nyugvó rugalmas rendszer kiépítése a cél. A nyugdíjak határokon túli folyósításának lehetősége is növelheti a lakosok külföldi munkavállalási kedvét.
Kevésbé mobilizálható ugyanakkor a kelet-európai országok munkaerőállománya -- derül ki az OECD jelentéséből. Az egyes országrészek közötti jelentős bér- és fejlődésbeli különbségek ellenére az országon belüli mobilitás a térség egészére jellemzően rendkívül alacsony. Ez a tény is azt erősíti, hogy a személyek szabad mozgásának enedélyezése aligha szabadítaná kivándorlók tömegét Nyugat-Európára, az ettől való félelmek megalapozatlanok.
A kormányoknak éppen az eddig elhanyagolt határmenti együttműködést kellene erősíteniük. Ez érvényes nem csak nyugat-kelet viszonylatban, de a közép-európai országok egymással határos régióira is. Az átlátható jogi keretekkel segített integráció hamarabb számolná fel a bérkülönbségeket, és hozzájárulná az érintett térségek gazdasági fejlődéséhez.
Az átalakuló gazdaságok némelyike maga is egyre kedveltebb célpontja a munkát kereső külföldieknek. Bár a régióban Bulgária mellett Magyarország könyvelhette el a foglalkoztatottság legnagyobb arányú, 29 százalékos csökkenését, ma a magyar a térség legalacsonyabb munkanélküliségi rátája. Vonzó úticél ugyanakkor Csehország is.
A rendszerváltó gazdaságok a külföldi munkavállalók számát és státusát tekintve három csoportba oszthatók. Egy részük maga is folyamatos bevándorlással szembesül nyitottságának köszönhetően. Ebbe a kategóriába tartozik Cseh- és Magyarország, mely utóbbi számos országból, nem utolsó sorban ázsiaiakból fogad bevándorlókat. A második csoportot a rosszabb gazdasági helyzetben lévő, és a csekély számú betelepülő ellenére is elzárkózást tanúsító Bulgária és Románia alkotja. A köztes esetet Lengyelország és Szlovákia jelentik. Az elsőben a jelentősebb kivándorlás több betelepülővel jár együtt, míg a másodikban meglehetősen alacsony az áttelepülők száma. A munkaerőpiacot jellemző mutatók ugyanakkora különbségeket tükröznek a régión belül, mint amekkorák az EU tagállamai közötti differenciák, ami azt valószínűsíti, hogy a munkaerőpiaci helyzeten túlmutató más okai is vannak a régión belüli, a nyugatra irányulónál erőteljesebb migrációnak.
A közép- és kelet-európai országok számára viszonylag új jelenség az intenzív migráció. Részben ez magyarázza a hatékony kezeléséhez szükséges jogszabályok hiányát. Az EU-hoz való közeledés azonban az eddigi bevándorlási politika felülvizsgálatát követeli ezektől az államoktól, és a kapcsolatok új alapokra helyezését a kibővített unión kívül maradó államokkal. Ez az ilegális foglalkoztatás jelentős visszaszorulását eredményezheti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.