Az NA Rt. 1,3 milliárddal tartozik
Lapunk információi szerint az NA Rt. tavaly a számlái megnyitásáig kért és kapott közel 1,332 milliárd forint előleget a célelőirányzatból a gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztési szerződések kifizetéséhez. Ezt azonban a számlák megnyitását követően máig sem fizette vissza -- erősítették meg értesülésünket a szaktárcánál. Az NA Rt.-nél, illetve a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt.-nél hiába érdeklődtünk a tartozásról.
Úgy tudjuk, hogy a gépjárműadó- és túlsúlydíjbevételek tervezettnél kisebb növekedésén kívül ez is közrejátszott az úfc tavalyi legutolsó, év végi módosításában. Ennek megfelelően a 2000. évi bevételi, illetve kiadási előirányzat is közel 80,553 milliárdot tett ki. Az összbevételhez a költségvetési támogatás mintegy 65,761 milliárddal járult hozzá, a többi az előirányzat saját bevételeiből származott.
Az úfc-ből az elmúlt évben út- és hídüzemeltetésre 13,9 milliárd forintot meghaladó összeg jutott, karbantartásra pedig mintegy 9,8 milliárd. Összességében azonban a 3700 milliárd forint nemzeti vagyont képviselő 30 ezer kilométernyi állami tulajdonban lévő országos közúthálózat fenntartási feladataira az állapot szinten tartását biztosító évi 50 milliárdnak a fele sem állt rendelkezésre. A forráshiány -- melyet tavaly vis maior események (ár- és belvíz) is növeltek -- miatt az állapotromlás továbbra sem volt megállítható. Szakértők szerint a burkolatoknál a 25 éves beavatkozási ciklus -- szemben a 4--10 éves tervezési élettartammal -- a változatlan forrásokkal komoly veszélyekkel fenyeget. A felhalmozódott fenntartási lemaradás eléri a 400 milliárd forint.
Az utak és hidak felújítására tavaly mintegy 17,75 milliárdot fordítottak a 2000. évi előirányzatból, míg rekonstrukciójukra közel 12,56 milliárdot. Az előző keret legnagyobb tételét (több mint háromnegyedét) a burkolatok fenntartása jelentette. Az utóbbi összegből pedig egyebek között 17 hidat újítottak fel, és számos kapacitásbővítő rekonstrukciót is végeztek. Közülük a legtöbbet (közel 1,15 milliárdot) a 8-as számú főút Öskű és Várpalota közötti négysávúsítása igényelte.
A célelőirányzat mintegy 13,5 milliárddal járult hozzá új utak, illetve hidak építéséhez. Az elmúlt évben adták át a Biharkeresztest, a Kaposvárt, a Fertőszentmiklóst és a Zanatot elkerülő útszakaszokat, valamint az M7-es Törökbálint és Budaörs közötti zajárnyékoló falat, illetve vannak folyamatban lévő projektek is. Ütemterv szerint haladtak a kiemelt kormányzati beruházások, befejeződtek a Gyulát és Miskolcot elkerülő útszakaszok, valamint az M7-es zajárnyékoló fala az érdi szakaszon.
Az említetten kívül az úfc-ből egyebek között területbiztosítást, tervezés-előkészítést, útügyi szolgálatot, a célelőirányzat működési költségeit és önkormányzatok támogatását finanszírozták.


