Lapunk információi szerint az NA Rt. tavaly a számlái megnyitásáig kért és kapott közel 1,332 milliárd forint előleget a célelőirányzatból a gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztési szerződések kifizetéséhez. Ezt azonban a számlák megnyitását követően máig sem fizette vissza -- erősítették meg értesülésünket a szaktárcánál. Az NA Rt.-nél, illetve a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt.-nél hiába érdeklődtünk a tartozásról.
Úgy tudjuk, hogy a gépjárműadó- és túlsúlydíjbevételek tervezettnél kisebb növekedésén kívül ez is közrejátszott az úfc tavalyi legutolsó, év végi módosításában. Ennek megfelelően a 2000. évi bevételi, illetve kiadási előirányzat is közel 80,553 milliárdot tett ki. Az összbevételhez a költségvetési támogatás mintegy 65,761 milliárddal járult hozzá, a többi az előirányzat saját bevételeiből származott.
Az úfc-ből az elmúlt évben út- és hídüzemeltetésre 13,9 milliárd forintot meghaladó összeg jutott, karbantartásra pedig mintegy 9,8 milliárd. Összességében azonban a 3700 milliárd forint nemzeti vagyont képviselő 30 ezer kilométernyi állami tulajdonban lévő országos közúthálózat fenntartási feladataira az állapot szinten tartását biztosító évi 50 milliárdnak a fele sem állt rendelkezésre. A forráshiány -- melyet tavaly vis maior események (ár- és belvíz) is növeltek -- miatt az állapotromlás továbbra sem volt megállítható. Szakértők szerint a burkolatoknál a 25 éves beavatkozási ciklus -- szemben a 4--10 éves tervezési élettartammal -- a változatlan forrásokkal komoly veszélyekkel fenyeget. A felhalmozódott fenntartási lemaradás eléri a 400 milliárd forint.
Az utak és hidak felújítására tavaly mintegy 17,75 milliárdot fordítottak a 2000. évi előirányzatból, míg rekonstrukciójukra közel 12,56 milliárdot. Az előző keret legnagyobb tételét (több mint háromnegyedét) a burkolatok fenntartása jelentette. Az utóbbi összegből pedig egyebek között 17 hidat újítottak fel, és számos kapacitásbővítő rekonstrukciót is végeztek. Közülük a legtöbbet (közel 1,15 milliárdot) a 8-as számú főút Öskű és Várpalota közötti négysávúsítása igényelte.
A célelőirányzat mintegy 13,5 milliárddal járult hozzá új utak, illetve hidak építéséhez. Az elmúlt évben adták át a Biharkeresztest, a Kaposvárt, a Fertőszentmiklóst és a Zanatot elkerülő útszakaszokat, valamint az M7-es Törökbálint és Budaörs közötti zajárnyékoló falat, illetve vannak folyamatban lévő projektek is. Ütemterv szerint haladtak a kiemelt kormányzati beruházások, befejeződtek a Gyulát és Miskolcot elkerülő útszakaszok, valamint az M7-es zajárnyékoló fala az érdi szakaszon.
Az említetten kívül az úfc-ből egyebek között területbiztosítást, tervezés-előkészítést, útügyi szolgálatot, a célelőirányzat működési költségeit és önkormányzatok támogatását finanszírozták.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.