A szakképzésre, kutatásra, fejlesztésre és találmányokra fordított befektetések piaci sikere végül döntően a keresleti viszonyoktól függ -- írja Christian Rammer, az Európai Gazdaságkutató Központ munkatársa az EUmagazin című folyóiratban. A piaci kereslet és annak dinamizmusa ösztönzi a vállalkozókat, hogy beruházzanak a kutatásba és a fejlesztésbe. Az intenzív verseny pedig újításra kényszeríti a vállalatokat. Ismételten előfordul, hogy az új technika először sikertelen marad abban az országban, ahol elsőként piacra vitték. A műszaki optimumra való túlzott összpontosítás, a keresleti feltételek figyelmen kívül hagyása miatt a piaci áttörés elmarad. Csak amikor a vállalat a műszaki lehetőségeket összekapcsolja a fogyasztóbarát formatervezéssel, akkor érvényesül az újdonság.
Jó példa erre a fax. Ennek prototípusát az AT&T Amerikában 1924-ben bemutatta. Ezután sok vállalat fáradozott műszaki továbbfejlesztésén. Ettől drága maradt, és csak szűk körben terjedt el. Európában és Amerikában a szövegtávközlés fő eszközeként a telex érvényesült. Japán vállalatok voltak azután, amelyek a 70-es években felfedezték a távmásoló nagy lehetőségeit olyan országban, ahol az írásmód következtében a képszimbólumok továbbításának jelentősége sokkal nagyobb. Műszakilag egyszerűbb, olcsó készülékek bevezetésével jelentős keresleti potenciált tudtak kielégíteni. Japánban a fax a 80-as években piaci áttörést ért el, és végül Amerikában és Európában is kiszorította a telexet.
De a hazai piacon való bevezetés még nem biztosítéka a világsikernek. Franciaország a vezetékes minitellel a 80-as években, a bőséges állami támogatás révén is, világszerte vezetett a számítógépre alapozott digitális távközlési hálózat terén. De nehézkessége, rugalmatlansága és a többi távközlési eszközzel való összekapcsolhatatlansága miatt a globális siker elmaradt. Helyette a 90-es években az internet még Franciaországból is kiszorította a minitelt. Hasonlóan jártak az Egyesült Államok mobiltelefonjai nagyra törő műholdas rendszereikkel, amelyeket az európai földi továbbításos GSM-rendszer szorított ki.
Az új információs és távközlési technikában az Egyesült Államok a legtöbb európai országot megelőzi, csak a skandináv országok és Svájc tartja a lépést Amerikával. Még Japán is lemarad mögötte.
Az új technika iránti kereslet nagyságát az ár szabja meg. Csak ha az esik a szóba jövő helyettesítő eszközökéhez képest, akkor terjed széles körben az új készülék. Elég egy pillantást vetni az internetre: azokban az országokban a legsűrűbb a használata, ahol a készülékek, a szoftver ára és a távközlési díj alacsony. Az északi országokban található a legtöbb felhasználó, míg a terjedést Német- és Spanyolországban a magas ár gátolja.
A keretfeltételek is fontosak: az Egyesült Államokban a mobiltelefon terjedését a helyi szabványok kialakulása akadályozza. A verseny szabadsága egyébként a műszaki fejlődés fontos ösztönzője az árak leszorítása miatt is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.