Megerősítve korábbi nem hivatalos értesüléseket, az Európai Bizottság által az EU-elnökségnek átadott anyag lényegében csak a közúti szállítás területén lát olyan nehézséget a közlekedés fejezetén belül, amely felvethet akár közösségi szintű átmeneti mentességi kérelmet is a tagjelöltekkel folyó csatlakozási tárgyalásokon.
Ezen belül is a tagállamok többsége számára elsősorban az új tagtársak szolgáltatóinak a nemzeti piacokon történő azonnali megjelenése (az úgynevezett kabotázs) tűnik elfogadhatatlannak. Csak egy kisebbség -- főként Németország, Ausztria és Görögország -- tartana szerencsésnek különböző megfontolások miatt eseti, átmeneti korlátozásokat a tranzitforgalomban is.
Ez kitűnik abból is, hogy a fővárosokkal történt eddigi egyeztetések alapján a bizottság által végül asztalra tett "opciós papír" az általa vázolt három esetből csak egynél említi egyáltalán annak lehetőségét, hogy a csatlakozás után mind a nemzetközi, mind pedig belföldi piacon azonnal teljes liberalizációt szavatoljanak. A második -- a bizottsági érvelésben láthatóan leginkább támogatott -- alternatíva már csak a nemzetközi forgalomban nyitná meg teljesen a piacokat, nemzeti szinten azonban különböző mértékű korlátozást tenne lehetővé a kabotázzsal szemben. A legszigorúbb forgatókönyv az utóbbit átmeneti ideig teljeskörűen kizárná, és fenntartaná a jogot a piaci verseny egyes esetekben történő korlátozására a nemzetközi piacon is.
A problémák gyökerét a brüsszeli papír azzal magyarázza, hogy a közlekedési szektor relatíve jelentős gazdasági súlyt képvisel a közösség életében, miközben a jelölt országok szolgáltatói -- mindaddig, amíg az EU-normáktól eltérő feltételek mellett futtatják járműparkjukat, de főként, amíg az élőmunka-ráfordítás esetükben jelentősen elmarad a közösségi szinttől -- alacsonyabb költséghányaduk miatt aránytalan versenyelőnyhöz juthatnak a mai EU-versenytársakhoz képest.
Ennek veszélye különösen a jelöltekkel szomszédos tagországokban, azoknak is a határ menti térségeiben számottevő, ott is értelemszerűen főként a kis- és közepes méretű fuvarozócégek számára. A bizottsági papír utal az illetékes német hivatal (Bundesamt für Güterverkehr, BAG) felmérésére, amely szerint kelet-európai országokból már ma is mintegy 1200 kamion az EU-országok közötti szállításra specializálódott, eltérő költségszerkezetüknél fogva mintegy 30 százalékkal alákínálva a közösségi áraknak.
A brüsszeli jelentés ennek kapcsán megjegyzi, hogy míg egy Németországban, Hollandiában vagy Franciaországban regisztrált teherautó fenntartási költségeiben átlagosan 40 százalékot tesz ki az élőmunkahányad, addig ugyanez a mutató egy átlagos cseh jármű esetében csak 17 százalék.
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy miközben az EU-n belüli közúti szállítást már 1992 óta liberalizálták, harmadik országok felé mindmáig nem létezik egységes rezsim. Közösségi mandátum alapján az Európai Bizottság eddig csak Magyarországgal, Bulgáriával és Romániával tárgyalt ki EU-szintű megállapodást, ami azonban csupán a tranzitforgalom egy részére szorítkozik. (Magyarország ennek keretében 6000 tranzitengedélyt kapott az EU egész területére, amelyből azonban háromezernél többet egyetlen relációban nem lehet felhasználni.)
Egyebekben az egyes tagállamokkal kötött kétoldalú egyezmények a mérvadók, amelyeket kiegészít az európai közlekedési miniszterek állandó intézményeként működő konferencia (angol rövidítéssel ECMT) keretében rögzített, relatíve szűk volumenű multilaterális tranzitengedélyek köre.
A kérdéskör egészét tehát EU-szinten nem szabályozzák kielégítően. Ez azért probléma, mert most már -- a csatlakozási tárgyalásokkal párhuzamosan -- többé nincs is igazából idő és mód ennek mérvadó pótlására, így viszont minden fontosabb vonatkozásról immár csak a leendő csatlakozási megállapodás részeként lehet és kell is majd intézkedni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.