Anna Diamantopoulou, a bizottság illetékese szerint a Marks and Spencert elmarasztaló francia bírósági ítélet -- ami a nemrég elhatározott üzletbezárások kapcsán a munkajogi szabályok megszegését állapította meg -- kifejezetten hasznos volt a témáról uniós szinten folyó vita szempontjából. A döntés politikai üzenete az, hogy a vállalatoknak legalább annyira tiszteletben kell tartani alkalmazottaikat, mint részvényeseiket -- idézi szavait a Financial Times.
A bizottság elképzelései szerint a legalább ötven főt foglalkoztató cégek vezetésének kötelessége lenne üzemi tanácsok útján tájékoztatni a munkavállalókat -- sőt, azok véleményét is kikérni -- minden "nagyobb döntés" előtt. A jelenlegi uniós szabályok csak a legalább két tagországban jelen lévő, 1000 főnél többet foglalkoztató cégek esetében írja elő ilyen tanácsok alakítását.
Németország, Nagy-Britannia, Dánia és Írország ugyanakkor határozottan ellenzi a munkavállalókkal való tanácskozást előíró direktíva elfogadását. Véleményüket a tagországok munkaadói szövetségeit tömörítő szervezet (Unice) is osztja. A The Economist szerint ugyanakkor az elképzelés élharcosának számító francia kormány reméli, hogy sikerül meggyőznie Berlint a szóban forgó direktíva szükségességéről. A téma legközelebb a június 11-i munkaügyi miniszteri tanácson kerül napirendre.
Ennél is keményebb diónak ígérkezik a bizottság által most felvetett, a vállalatokra "a gazdasági változások menedzselésében" háruló kötelezettségeket vázoló jogszabály. A brüsszeli testület hosszabb távú céljai között szereplő tervezetről a nyár folyamán kezdődik meg a szakmai vita.
Ezt megelőzően, előreláthatólag május elején szeretné kiadni a bizottság azt a listát, ami ajánlásjelleggel foglalná össze az elbocsátások bejelentése során követendő elveket. A főként a nagyvállalatok számára készülő, nem kötelező erejű listán szereplő megoldások -- illetve általában a dolgozók megfelelő tájékoztatása -- Diamantopoulou szerint az érintett cégek érdekeivel is egybevágnak. Júniusban azután Brüsszel szeretné útnak indítani a vállalatok -- többek között szociális és környezetvédelmi -- felelősségével foglalkozó kezdeményezését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.