Pillanatnyilag az országban mindössze 113 kilométernyi autópálya található. Ebből 97 kilométer annak a Bukarest--Pitesti útnak a hossza, melynek befejezése óta még fél év sem telt el, és máris úgy néz ki, mint ha taposóaknák sorozata robbant volna fel rajta. Vita is folyik arról, hogy átvegyék-e az utat az olasz vállalkozótól. A másik 17 kilométeres autópálya ugyancsak az ország legdélibb övezetében található, és a cernavodai atomerőmű gyors megközelítését szolgálja. Ez után az első fázisnak nevezhető beruházás után Bukarest északi elkerülő útjának fognak neki az útépítők, majd a Nagylak--Lugos szakasz következik, harmadik fázisként. A szűkös anyagi eszközök, a külföldről remélt támogatás bizonytalansága miatt az elképzelés az, hogy ezek az első munkálatok is csak négy év alatt készülnek el. Ezeket a fázisokat követné a Brassó--Comarnic szakasz, valamint a Brassó--Szeben útvonal négysávosra való kiszélesítése.
Köztudott, hogy 1944-ben Kréta szigetén alakult ki annak az európai autópálya-hálózatnak a terve, mely kilenc folyosóra vonatkozott, utólag a balti államok kérésére 1997-ben, Helsinkiben rábólintottak a tizedikre, mely lényegében a négyessel vetekszik. Ha ez a tízes folyosó kap nagyobb támogatást, hamarabb elkészül, akkor a Romániát egyelőre elméletben átszelő négyes folyosónak nem sok esélye van. A Budapest--Szófia vonalon párhuzamosan haladna a két autópálya, a tízes folyosó eddigi kiépítettségi foka 42, míg a négyesé csak 10 százalékos.
A négyes európai folyosó Románián áthaladó szakaszának útvonala sokáig kérdéses volt. A két változat egyike a Prahova, másika az Olt völgyén haladna keresztül. Az előzetes számítások alapján a szakemberek arra a következtetésre jutottak, hogy a Brassón keresztül, a Prahova völgyén át Bukarest felé haladó autópályán a 285 kilométeres útszakasz és az ehhez csatlakozó Szeben--Brassó útvonal korszerűsítése 1,4 milliárd dollárba kerülne, és ezen az útszakaszon tavaly átlag naponta 17 ezer gépkocsi haladt át. Míg az Olt völgyében a 140 km-es útszakasz rendbetétele 1,6 milliárd dollárba kerülne, és arrafelé naponta 7000 kocsi közlekedik. Ugyanakkor a Prahova völgyén áthaladó autópálya Románia legjelentősebb hegyvidéki üdülőit is érintené. Tehát több mint valószínű, hogy a Nagylaknál Romániába belépő négyes korridor a Lugos--Szeben--Brassó--Comarnic--Bukarest útvonalon halad majd át. Az erdélyi magyarság azt szerette volna, ha ezek a jelentős útvonalak a Székelyföldet is érintik, de erre sajnos semmi esély nincs. Sőt az országutakat rehabilitáló tervbe -- 2012-ig -- nem foglalták bele a közép-erdélyi utak korszerűsítését. Az önkormányzatoknak saját erőből kell majd valamennyire elfogadható állapotban tartaniuk a Maros, Kovászna, Hargita megyei közutakat.
A román kormányzat nagyon jól tudja, hogy a 2015-ig tervezett 13 000 kilométernyi autópálya elkészítése meghaladja az ország anyagi, pénzügyi képességeit. A teljes beruházás értékét 7,5 milliárd dollárra becsülik. De mivel európai jelentőségű utakról van szó, a kormányzat reméli, hogy uniós pénzek is hozzájárulnak majd ahhoz, hogy a terv valóra váljon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.