BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átfogó támadás a dohányzás ellen

Az Európai Bizottság minden fronton támadást indít a dohányzás ellen -- jelentette be David Byrne fogyasztóvédelmi biztos. A csomagoláson elhelyezett figyelmeztetések méretének drasztikus növelése után Brüsszel most reklámtilalom bevezetését, a dohánytermelők támogatásának megvonását és a cigaretta adókulcsának emelését szeretné elérni.

Brüsszel javaslatot terjeszt a júniusi göteborgi uniós csúcsértekezlet elé, amelyben a dohánytermelők támogatásának mielőbbi megvonását szorgalmazza az Agenda 2000 átdolgozásáról jövőre kezdődő tárgyalások során. Az ágazatban érdekelt gazdák számára ezzel egy időben alternatív bevételi forrásokat fognak biztosítani -- ismerteti a tervet a Handelsblatt.
A bizottság múlt heti ülésén elfogadott átfogó dohányzásellenes intézkedéscsomag részeként kísérletet tesznek a fogyasztást nagymértékben befolyásoló cigarettaárak emelésére is. Ennek érdekében minimális adószintet szeretnének kikötni a dohánytermékekre vonatkozóan, ami Byrne szerint a jelenleg is magas nagy-britanniai vagy írországi szinthez igazodna.
Miután az adóemelés kérdése a tagországok hatáskörébe tartozik, a javaslatról az egészségügyi miniszterek júniusi tanácskozása lesz hivatott állást foglalni. Az EU fogyasztóvédelmi felelőse mindenesetre igyekszik csökkenteni a várható ellenállást: a cigarettaárakat szerinte ki kellene emelni a fogyasztói árindex számításához használt kosárból, mivel egyes tagországokat eddig is csak az inflációs ráta megugrása riasztotta el a fogyasztási adó emelésétől.
A dohányzásellenes offenzíva harmadik eleme a dohánytermékek reklámozásának radikális korlátozása lenne. Ezen a téren Brüsszel meglehetősen rossz pozícióból indul, ugyanis az Európai Bíróság tavaly megsemmisítette az erre vonatkozó bizottsági kezdeményezést. Ennek alapján az iparág képviselői minden erre vonatkozó jogkört elvitatnak az uniós javaslattevő testülettől.
Byrne ezzel szemben bizakodó: szándékai szerint második nekifutásra már a bíróság ítéletét figyelembe véve fogalmazzák meg javaslatukat, és így kizárólag a határon átnyúló hirdetési formákra -- internet, televízió, sajtótermékek -- összpontosítanak majd. A mozikban bemutatott vagy hamutartókon elhelyezett reklámokat tehát továbbra is csak a tagországok tilthatják majd be -- idézi szavait a német gazdasági lap. Mint arról hírt adtunk (VG, 2001. május 16.), a cigarettásdobozokon elhelyezett figyelmeztetések növelése terén az EU-nak éppen ezen tervek megfogalmazásával egy időben sikerült áttörést elérni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.