Brüsszeli vélemények szerint a bővítési folyamat előrehaladtának újabb kézzelfogható jele, hogy a kohéziós alapokkal foglalkozó rendezvény lényegében már a 2007-től kezdődő új közös EU-költségvetés körüli alkudozás jegyében zajlott. Bizottsági vezetők, valamint tagállambeli és jelölt országokból érkezett politikusok két napon át már a leendő nagyobb létszámú EU kohéziós politikáját vitatták meg, a jövőbeni viták "főpróbáját" tartották.
A felszólalásokat ugyanakkor visszatérően átszőtték aktuálpolitikai szempontok is, különösen az elmúlt hetekben elhíresült, a jelenlegi regionális támogatások szinten tartását követelő spanyol memorandum fényében.
A viták legfontosabb tanulsága szerint 2007-től legalább három dolgot kell majd összeegyeztetni: meg kell tudni őrizni a felzárkózási alapok EU-szintű kezelését (nem lehet szó a regionális politika "nacionalizálásáról"), egyenlő elbánást kell biztosítani az új tagoknak (kizárt a "kétütemű" kohézió), és a mai kedvezményezett térségek nem válhatnak "statisztikai veszteseivé" a szegényebb tagtársak megjelenésének.
Mindez ugyanakkor logikus módon vezet el egy negyedik, aligha elkerülhető következményhez: a kohéziós politikára fordítható jelenlegi maximális GDP-hányad -- a tizenötök bruttó hazai össztermékének 0,45 százaléka -- valószínűleg nem lesz elég mindennek finanszírozására, azaz szükségessé válhat az eddigi hozzájárulások növelése.
A legtöbb jelölt ország gazdasági fejlettsége elmarad az uniós átlagtól, és a bővítési folyamat egyik hozadékaként régióiknak esélyt kell kapniuk a felzárkózásra. Mindez azonban két dolgot is feltételez: az egyik, hogy 2006 után, az új közös költségvetés keretében nem alkalmazhatnak eltérő politikát az újabb tagállamokkal szemben, a másik: a gazdagabbaknak készen kell állniuk a szolidaritás terheinek viselésére -- fejtette ki egyebek között Günter Verheugen a brüsszeli kohéziós konferencia ülésén.
Az EU bővítési biztosa egyúttal szükségét érezte aláhúzni, hogy nézete szerint a jövő reformvitáiban két alapelv megkérdőjelezhetetlen marad, a szubszidiaritás és a szolidaritás. Különösen az utóbbit lényegében minden felszólaló erőteljesen védelmében vette. Romano Prodi bizottsági elnök szerint a szolidaritás az EU lényegét jelenti; Michel Barnier, a regionális ügyek felelőse pedig hangoztatta: ez a kézzelfogható bizonyítéka annak, hogy az EU több egyszerű közös piacnál.
Megfigyelők szerint mindez egyúttal a kohéziós politika bizonyos fokú "nacionalizálását" célzó német törekvésekre is válaszul kívánt szolgálni. Miként Barnier kertelés nélkül ki is mondta: az a megközelítés, hogy mindenki törődjön magával, működhet Bajorország vagy a leggazdagabb francia régió, Ile-de-France esetében, de a szegényebb térségek és országok számára ez az út nyilván járhatatlan. A biztos arra is emlékeztetett, hogy ennek szem előtt tartása a tagországok érdeke is, egy ettől eltérő politika ugyanis a tömeges bevándorlás bátorítását, a biztonság és stabilitás veszélyeztetését eredményezheti.
Az újabb tagok támogatása ugyanakkor nem mehet a mai kedvezményezettek rovására sem -- érzékeltette a fórum több résztvevője. Elisa Ferreira portugál tervezési miniszter például egyfelől hangsúlyozta, hogy országa a bővítés pártján áll, és azzal is egyetért, hogy az újonnan csatlakozók megfelelő támogatásban részesüljenek, mivel a "szolidaritás, a kohéziós politika és a demokrácia megerősítése kéz a kézben jár".
Másfelől viszont nem rejtette véka alá, hogy a portugálok is "olyan életszínvonalat akarnak, mint Francia- vagy Németország polgárai. És ez mit sem változik a bővítéssel." Ennyiből Portugália számára elfogadhatatlan, hogy a jelenlegi régiók tényleges felzárkózása pusztán statisztikai okok -- a jogosultsági küszöbszint mechanikus változása -- miatt lelassuljon -- mutatott rá.
Utóbbi felvetés jogosságát a jelen lévő európai bizottsági vezetők is elismerték. Barnier például visszatérően utalt arra, hogy a jelenlegi tagországok elmaradottabb régióinak felzárkózása még távolról sem fejeződött be. Ennyiből a maga részéről úgymond legitimnek tekinti az igényt egy olyan "kiegyensúlyozott módszerre", ami kiküszöböli a besorolások pusztán statisztikai számítások változásán alapuló módosulását. Sietett leszögezni ugyanakkor, hogy mindezt a 2007-től kezdődő újabb időszakra érti, és elfogadhatatlannak tartja, hogy a leendő új kohéziós politikára vonatkozó gondolkodást mesterségesen össze akarják kapcsolni a jelenleg zajló bővítési folyamattal.
Ennyiből szavai szerint a mostani konferencia -- miként az Európai Bizottság januári kohéziós jelentése is -- egy olyan vita megalapozását célozza, amelynek talaján a brüsszeli testület 2003-ra, vagy még inkább 2004-re előterjesztheti javaslatát a regionális politika reformjára. A januári jelentés már felvázolt számos lehetséges opciót, anélkül azonban, hogy bármelyik mellett állást foglalt volna.
Barnier szerint a végső eredményt keretbe foglaló újabb Agendát várhatóan a 2005-ös EU-csúcson véglegesítik majd, aminek már a mai jelölt országok is minden bizonnyal tevékeny résztvevői lehetnek. Arra azonban biztos nem lesz mód, hogy az 1999-ben elfogadott berlini Agenda 2000 tételein menet közben bármit is változtassanak -- húzta meg a regionális politikával kapcsolatos találgatások reális horizontját az EU biztosa.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.