A budapesti kerületek helyzetét alapvetően meghatározza egyrészt a fővárossal szembeni alárendeltség, másrészt az, hogy a városrészek egyre kevésbé vonhatják ki magukat a kormány és Budapest háborújából.
A főváros és a kerületek közötti legélesebb vitát minden évben a forrásmegosztás, azaz a 24 budapesti önkormányzatnak együttesen járó pénz elosztása jelenti. Az elosztás nem feladatarányosan történik, így nem csoda, hogy a kerületek elégedetlenek Budapest módszerével. A főváros vezetőinek az az állítása persze igaz, hogy Budapestet egyre szigorúbban sújtják a kormányzati megszorítások. Ám ettől függetlenül igazságtalan, hogy a fővárosi közgyűlés a kerületek véleményének figyelembevétele nélkül dönthet. A rendszerváltás utáni első négy évben, 1994-ig a kerületek többségének egyetértése volt szükséges a forrásmegosztáshoz. Nem mondom, hogy akkor minden városrész elégedett volt, de a fővárosnak legalább 12 kerületet meg kellett nyernie a döntéshez.
Persze a pártpolitika és az önkormányzatom érdekeinek ütközése nemegyszer hozott már nehéz helyzetbe, s szerintem így van ezzel sok polgármester. Engem a szocialista párt jelöltjeként választottak ere a posztra a kerület lakói. Hat évvel ezelőtt épp a szocialista--szabad demokrata kormány volt az, amely lehetővé tette, hogy a főváros a kerületek többségének egyetértése nélkül dönthessen a forrásmegosztásról. Jelenleg épp végszavazás előtt van a parlamentben egy fideszes képviselő önálló indítványa a városrészek egyetértését igénylő megoldás visszaállításáról, amelyet magam is támogatok. Budapestet 1994 óta MSZP--SZDSZ koalíció vezeti, s nemegyszer a saját pártom fővárosi frakcióját is győzködnöm kell egy-egy ügyben. Meggyőződésem, hogy budapesti érdek nem létezik kerületi érdekek nélkül.
Sok esetben a kormánypártokhoz tartozó polgármesterek dolga sem lehet könnyebb. Ott van például a XI. kerület. A városrész lakóinak nagyon jó lenne, ha ott a 4-es metró megépülne. A kormány nem támogatja a metróépítést. A kerület polgármestere pedig a Fidesz színeiben lett a városrész első embere.
Ami a XV. kerületet illeti, az idén 11 milliárd forint az önkormányzat költségvetése, ám ebből mindössze 800 millió jut fejlesztésre, a többit az intézmények működtetésére, a szolgáltatások fenntartására kell kifizetnünk. Sajnos a fővárosi fejlesztések gyakorlatilag nem érintik ezt a kerületet. Az infrastruktúra tekintetében még mindig megdöbbentő különbségek vannak a belső és a külső városrészek között. A csatornázatlan területek fejlesztését is úgy tudjuk megoldani, hogy úgy állapodtunk meg a fővárossal: mi fizetjük a csatornaépítés felét, bár a beruházás nem a kerület tulajdonába kerül. Külön fizetünk évi 22 millió forintot a Budapesti Közlekedési Részvénytársaságnak a Palota-járat üzemeltetéséért is: ez a körjárat -- óránként indulva -- érinti a kerület minden fontos pontját, illetve intézményét.
A kerületben jelentős befektetések indultak meg. Nálunk épült a Pólus Center. A Pólussal szemben jövőre adják át Budapest legnagyobb bevásárlóközpontját, az Asia Centert, amely ötszintes, 250 ezer négyzetméteres lesz. Ugyanott épül egy divat-nagykereskedelmi centrum is. Emellett vannak még nagy szabad területeink, amelyek szintén fejlesztésre várnak. A kerületbe települt vállalkozások jelentős iparűzési adót fizetnek, de ez az adó Budapesten a fővárosba folyik be, s a forrásmegosztáson keresztül jut vissza a városrészekhez. Így mi sajnos kevesebbet kapunk vissza, mint amennyit a helyi vállalkozások befizetnek.
Városrészünk két legnagyobb gondja olyan milliárdos beruházásokhoz kapcsolódik, amelyeket helyi forrásból semmiképpen nem lehet megoldani. Az egyik a kerületünkben található hulladékégető, amelynek mérgezőanyag-kibocsátása messze az engedélyezett határértékek felett van. Hatása a környező kerületeket, illetve a Budapest környéki településeket is érinti. A főváros 1993 óta ígérgeti a füstgázmosó beépítését, de azóta sem történt semmi. Persze 1998 óta külön nehezíti a dolgot a Környezetvédelmi Minisztériumban az állandó miniszter- és szakembercsere, illetve a kormány és a főváros közötti ellentétek. Ezt a helyzetet azonban ennek ellenére kötelessége lenne megoldani mind a kormányzatnak, mind a fővárosnak. A másik nagy környezetvédelmi problémánk az M3-as autópálya bevezető szakasza. A mi kerületünkön megy át Észak-Magyarország forgalmának jelentős része, a környéken elviselhetetlen a zaj, de máig sem építettek zajvédő falat, s nem telepítettek zöld növényzetet. A Széchenyi-terv elvileg tartalmaz ilyen jellegű környezetvédelmi pályázatokat is. Ismételt sürgetésemre a főváros talán megpróbál támogatást szerezni erre a célra, de már látom, hogy ez az ügy is rendkívül lassan megy majd.
Budapest és a kerületek közötti ellentétek megoldását én egyrészt abban látom, hogy a fővárosi közgyűlésben mindenképpen meg kellene jelennie a közvetlen kerületi képviseletnek. Emellett sokkal pontosabban kellene tisztázni a feladatokat a főváros és a kerületek között, amivel szerintem sokkal igazságosabbá lehetne tenni a források elosztását. Persze mindehhez szükség van törvényi szabályozásra, így nem látom esélyét annak, hogy 2002 előtt érdemi változások lehetnének.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.