Nem lepte meg az egészségüggyel foglalkozó képviselőket, hogy az idén legalább 20 milliárd forinttal növelni kell az Országos Egészségbiztosítási Pénztár gyógyszerkasszáját, hiszen annak öt éve krónikus a hiánya, azt az idei tervezéskor sem pótolták. A deficit mértékének lefaragása érdekében készülő kormányzati intézkedések azonban megosztották a bizottságot és az ülésre meghívott szakembereket.
Az Magyar Orvosi Kamara titkára szerint például nem etikus az orvosokra és a patikusokra hárítani az olcsóbb szerek propagálását. Komáromi Zoltán ehelyett az egyes megbetegedésekre kidolgozandó gyógyítási ajánlásokat kérné számon az orvosszakmai kollégiumoktól. A 3500 forintnál drágább gyógyszerek árrésének 630 forintban való befagyasztásával kapcsolatban pedig Matejka Zsuzsanna gyógyszerszakértő azt mondta: a hét éve hatályos degresszív árrésrendszert úgy kellene átalakítani, hogy az említett határértéknél drágább gyógyszerekre -- mivel számuk jelentősen megnőtt -- újabb három árréssávot alakítanának ki. Jelenleg az említett határérték fölötti szereknél egységesen 16 százalék, de lagalább 630 forint a patikai árrés. Szabó György szocialista kéviselő szerint az árrésváltoztatást hatásvizsgálatoknak kellene megelőzni, amelyekből választ kapna a kormányzat: valóban extraprofithoz jutnak-e a patikusok.
A szaktárca és az OEP a gyógyításban részt vevő vállalkozásokról is tájékoztatta a képviselőket. Kiderült, annak ellenére, hogy a biztosító által vásárolt szolgáltatások ellenértéke nem tartalmazza az amortizáció fedezetét -- így más nemzetgazdasági ágazatokhoz viszonyítva nincs garancia a profitszerzésre --, nő a magántőke részesedése. A befektetések elsősorban a nagy értékű diagnosztikai eszközök (komputertomográf, mágneses elven működő képalkotás) telepítésére és a művesekezelésekre korlátozódnak. Ennek egyik oka, hogy e beavatkozások jól elkülöníthetők a többi gyógykezeléstől.
A valóban privát szolgáltatás azonban még elenyésző, ennél jelentősebb a különféle szakterületeken a vállalkozásban végzett gyógyítás. A háziorvosi szolgálatok 79, a fogászati ellátás 74, az otthoni szakápolás 81 százaléka vállalkozásban működik. A betegszállítás esetében is több mint 50 százalékos a vállalkozási forma aránya. A szaktárca a magánosítás bővülésére számít, ezért programot készít a szabályozott piaci stratégia megalapozására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.