BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Wall Street Journal Europe, The Warsaw Voice

Wall Street Journal Europe
A konzervatív amerikai The Wall Street Journal Europe arra buzdította George W. Bush amerikai elnököt és a NATO-országokat, hogy hívják meg a szövetségbe a három balti államot, továbbá Szlovéniát, Szlovákiát és talán Bulgáriát is.
A cikk előzetes a tagságért folyamodó vilniusi tízek jövő heti pozsonyi értekezletéhez, amelyen részt vesznek Magyar-, Cseh- és Lengyelország vezetői is. A cikkíró úgy látja, hogy egységes fellépésükkel a kelet-európai országok a NATO-bővítést akarják a budapesti májusi NATO-miniszteri értekezlet, majd a brüsszeli júniusi csúcstalálkozó középpontjába állítani.
A vilniusi tízek a lap szerint hármas célt követnek a pozsonyi találkozóval: esélyt kínálnak az új amerikai elnöknek, hogy már hivatali idejének első felében történelmet csináljon. Másodszor rá akarják venni a nagyarányú bővítésre az európai hatalmakat is. Most nincs olyan elkötelezett támogatójuk, mint Volker Rühe német védelmi miniszter volt, s a német kormány megértőbb a baltiak tagságával szembeni orosz ellenkezés iránt. Harmadszor fenn akarják tartani szolidaritásukat, miközben nyugat-európai diplomaták arra próbálják rávenni az esélyes Szlovéniát és Szlovákiát, hogy váljanak le a baltiakról.
A lap üdvözli, hogy az amerikai szenátusban is megindult a bővítés sürgetése. Az orosz ellenzést elfogadni a NATO részéről "szűk látókörű, képmutató dolog lenne, ami csak erősítené a befolyási övezetek idejétmúlt orosz elképzeléseit" -- véli a lap.
The Warsaw Voice
A lengyel közúti fuvarozókat komoly nehézségek elé állíthatják az Európai Unióban 2002. január 1-jétől életbe lépő új szabályok -- írja az angol nyelven megjelenő lengyel lap. A 60 ezer lengyel fuvarozó egyharmada bizonyulhat képtelennek megfelelni a megszigorított követelményeknek. Azok teljesítése ugyanis jelentős költségekkel jár: a vállalkozások új járművek megvásárlására vagy a sofőrök munkaidejének csökkentésére kényszerülhetnek. A fuvarozócégeknek első teherautójuk beszerzésekor kilenc-, minden további után pedig háromezer eurós letétet kell fizetniük.
A kereskedelmi áruszállítás piacát Lengyelország és az uniós államok jelenleg a kétoldalú engedélyek megszorító jellegű rendszerével szabályozzák. Az Európai Bizottság véleménye szerint a liberalizálásnak közvetlenül az unió kibővítése után nincsen realitása. Valószínűbbnek tűnik, hogy némely EU-tagállam 3-4 éves átmeneti időszakot köt majd ki. Az uniós normáknak megfelelő lengyel fuvarozók azonban azonnal beléphetnének a nemzetközi szállítmányozás piacára.
A lengyel közlekedési minisztérium szerint a normák bevezetése előnyös lesz az országnak. Az európai kereskedelmi fuvarozás évi 400 milliárd eurós piacot jelent, ami az utóbbi harminc évben reálértéken számítva megháromszorozódott. Az EU-ban ma közúton szállítják az áruk 75 százalékát. Az alacsony béreknek köszönhetően a lengyel cégek igen versenyképesnek bizonyulhatnak. Előnyük megtartása érdekében azonban át kell esniük a hatékonyságot növelő átszervezésen.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.