Nem kizárt, hogy az Európai Bizottság a versenypolitikai fejezet rugalmasabb kezelését fogja javasolni készülő közös állásponttervezetében, készséget mutatva a tárgyalások megkezdéséig nyújtott állami támogatások és adókedvezmények bizonyos eltűrésére. A felvetés abban a belső, nem hivatalos feljegyzésben szerepelt, amelyet múlt héten ismertetett Günter Verheugen bővítési biztos az Európai Bizottsággal, s aminek tartalma hétfőn vált ismertté Brüsszelben.
A belső feljegyzés emlékeztet arra, hogy a versenypolitikai fejezet esetében a fő nehézséget a jelölt országokban nyújtott állami támogatások különböző formái jelentik, mint az adókedvezmények vagy a különleges gazdasági övezetek fenntartása. A tagság idejére a mai tagjelölteknek e téren is mindenképpen összhangba kell hozniuk nemzeti politikájukat a közösségi szabályozással, sőt igazából már a csatlakozás előtt EU-konformmá kell tenniük a versenypolitikai feltételeket, beleértve ezek "begyakorlását" is -- hangsúlyozzák ennek kapcsán bizottsági körökben.
A brüsszeli Uniting Europe által megszellőztetett belső munkaanyag elmozdulást jelez a versenypolitikai főigazgatóság eddigi ortodox álláspontjához képest, felvetve annak lehetőségét, hogy tegyenek különbséget a joganyagrész tárgyalásának megkezdése előtt, illetve az azt követően odaítélt támogatások között.
Az őszre várható tárgyaláskezdés előtt adott kedvezményekkel kapcsolatban Brüsszelben esetleg készek lennének a meglévő kedvezmények bizonyos fokú tolerálására, míg a tárgyaláskezdés után adott kedvezmények esetében ez kizárt volna. Eddig mindkettő kapcsán elutasító volt a hozzáállás, arra hivatkozva, hogy az eltérő gyakorlat negatív hatással lenne az egységes piac működésére. Bizottsági körökben azt is ki szeretnék védeni, hogy a bővítés után a brüsszeli testületnek kelljen eljárnia a szabálytalanságok ellen.
A jelöltek eddig egyöntetű vonakodással reagáltak a tagság előtti teljes harmonizálást szorgalmazó EU-álláspontra. Arra hivatkoztak, hogy mindaddig, amíg nem részesülnek az EU-tagság közvetlen előnyeiből -- mindenekelőtt a külföldi működőtőke-befektetések kiesését ellensúlyozni tudó uniós támogatásokból --, addig tőlük sem fair elvárni az ilyen forrást becsalogató kedvezmények eltörlését. Miként egy tagjelölt diplomatája fogalmazott: kormánya kétszer is meggondolja, mielőtt ujjat húz a jelentős működőtőke-beáramlást biztosító több tucat multival.
A mostani elmozdulás részben orvosolhatja ezt a gondot: megkímélné a tagjelölteket attól, hogy konfrontálódjanak az országban már működő cégekkel -- vagy legalábbis egyfajta fájdalommentes kifutást engedne a meglévő támogatások fokozatos leépítéséhez, ha ennek időtartama túlságosan hosszúnak minősülne (mint a lengyel különleges övezeteknek ígért 18 év). Elvárná viszont, hogy újabb kedvezményeket már ne adjanak a fejezet tárgyalásának megkezdése után. Megfigyelők megjegyzik, hogy amíg kérdéses a csatlakozás időpontja, addig kevéssé valószínű, hogy a tagjelöltek már évekkel korábban feladják a támogatásokat. Azaz a kérdés tárgyalása az új megközelítés mellett sem ígérkezik majd könnyűnek.
Bizottsági részről egyébként arra készülnek, hogy előbb megvárják a versenypolitikai főigazgatóság őszi átfogó jelentését a tagjelölt országokról, és ennek fényében véglegesítik majd a javasolt közös tárgyalási álláspontot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.