BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szabályoznák az áruszállítást

A főváros megvizsgáltatja olyan szállítmányozási megoldások kialakításának jogi és gazdasági lehetőségét, amelyek csökkentenék a belvárosi áruszállítások forgalomnövelő és -akadályozó hatásait. A belvárosi üzletláncok tartanak a költségek növekedésétől, s inkább az áruszállítások idejének korlátozásában látják a megoldást.

A városi áruszállítás megszervezésével kapcsolatos külföldi tapasztalatok áttekintése után az idei év második felében a hazai jogi és gazdasági lehetőségek vizsgálatát végezteti el a fővárosi önkormányzat -- tájékoztatta a Világgazdaságot Németh László alosztályvezető. A kutatás része annak az 1998 óta tartó k+f programnak, amelynek keretében a főváros megvizsgáltatja a szállítmányozással összefüggő rendszerfejlesztés kérdéseit.
A budapesti szállítmányozás szervezetlen, a belvárosi üzletek ellátása szinte árucsoportonként önálló. A szállító járművek egyrészt növelik, másrészt akadályozzák a belvárosi forgalmat, amikor a forgalmi sávokban állnak meg, mert a személygépkocsik elfoglalják a kijelölt rakodóhelyeket. Az alosztályvezető elmondta: a nemzetközi tapasztalatok szerint sok európai nagyvárosban --Stockholmban, Berlinben, Londonban -- a citylogisztika alkalmazásával integráltan kezelik az áruszállítást. Van olyan hely, ahol több szállítmányozó cég hozott létre közös társulást. Létezik olyan megoldás, amelyben gazdaságilag is részt vesz a helyi önkormányzat, máshol a város csak szabályozó szerepet tölt be. Hogy Budapesten mi lehet a járható út, azt a december 15-ig befejeződő kutatás foglalja majd össze, s ezután kerülhet sor fővárosi közgyűlési, illetve bizottsági döntésekre.
Veszélyes lehet minden szállítást átadni külső cégnek, a pontosság ugyanis alapvető feltétel, és már a kisebb késések is áruhiányhoz vezethetnek -- mondta a Világgazdaságnak Szabó Károly, a CBA üzletlánc képviselője. Véleménye szerint egy közös szállítmányozási társulás feltehetően drágábban tudná elvégezni a feladatot. A CBA-nak mintegy 12-13 üzlete van a belvárosban, amelyeket a cég XI. kerületi központjából saját fuvarozóik látnak el, a napicikkek beszállítását pedig külső szállítók végzik. Az országosan 800 boltból álló hálózatot üzemeltető, évi 250 milliárd forintos forgalmat elérő magyar tulajdonú CBA-hálózat boltjainak felépítése, készletgazdálkodása nem igazán tudna alkalmazkodni egy központi ellátáshoz.
A szállítmányozás átalakításának kidolgozásánál a diszkriminációmentességre is figyelni kell -- hangsúlyozta lapunknak Párdi Zsolt, a Csemege Szupermarketek Rt. szállítmányozásért felelős vezetője. Jelenleg mindenki maga választhatja meg, kivel szállíttat -- tette hozzá. A cég érdekeltségébe a belvárosban 8-9 üzlet tartozik, ahová két társaság fuvarozza az árut, s emellett a nagyobb vállalatok maguk szállítják saját termékeiket. A belvárosi forgalom enyhítése érdekében inkább a szállítások időpontjának és a járművek méretének korlátozását tartja szükségesnek.
A Spar illetékesei lapunknak elmondták: a belvárosi 5-10 üzlet ellátását két kisteherautóval oldják meg, gondot legfeljebb a tilosban parkoló személyautók okoznak. Ezek miatt ugyanis az áruszállítók néha valóban időleges forgalmi akadályt okoznak. Az országosan 6 százalékos piaci részesedéssel bíró, az idén 100 milliárd forint feletti árbevételt váró Spar azonban nem zárkózna el a szállítmányozás átszervezésétől, ha az nem jelentene többletköltséget.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.