A városi áruszállítás megszervezésével kapcsolatos külföldi tapasztalatok áttekintése után az idei év második felében a hazai jogi és gazdasági lehetőségek vizsgálatát végezteti el a fővárosi önkormányzat -- tájékoztatta a Világgazdaságot Németh László alosztályvezető. A kutatás része annak az 1998 óta tartó k+f programnak, amelynek keretében a főváros megvizsgáltatja a szállítmányozással összefüggő rendszerfejlesztés kérdéseit.
A budapesti szállítmányozás szervezetlen, a belvárosi üzletek ellátása szinte árucsoportonként önálló. A szállító járművek egyrészt növelik, másrészt akadályozzák a belvárosi forgalmat, amikor a forgalmi sávokban állnak meg, mert a személygépkocsik elfoglalják a kijelölt rakodóhelyeket. Az alosztályvezető elmondta: a nemzetközi tapasztalatok szerint sok európai nagyvárosban --Stockholmban, Berlinben, Londonban -- a citylogisztika alkalmazásával integráltan kezelik az áruszállítást. Van olyan hely, ahol több szállítmányozó cég hozott létre közös társulást. Létezik olyan megoldás, amelyben gazdaságilag is részt vesz a helyi önkormányzat, máshol a város csak szabályozó szerepet tölt be. Hogy Budapesten mi lehet a járható út, azt a december 15-ig befejeződő kutatás foglalja majd össze, s ezután kerülhet sor fővárosi közgyűlési, illetve bizottsági döntésekre.
Veszélyes lehet minden szállítást átadni külső cégnek, a pontosság ugyanis alapvető feltétel, és már a kisebb késések is áruhiányhoz vezethetnek -- mondta a Világgazdaságnak Szabó Károly, a CBA üzletlánc képviselője. Véleménye szerint egy közös szállítmányozási társulás feltehetően drágábban tudná elvégezni a feladatot. A CBA-nak mintegy 12-13 üzlete van a belvárosban, amelyeket a cég XI. kerületi központjából saját fuvarozóik látnak el, a napicikkek beszállítását pedig külső szállítók végzik. Az országosan 800 boltból álló hálózatot üzemeltető, évi 250 milliárd forintos forgalmat elérő magyar tulajdonú CBA-hálózat boltjainak felépítése, készletgazdálkodása nem igazán tudna alkalmazkodni egy központi ellátáshoz.
A szállítmányozás átalakításának kidolgozásánál a diszkriminációmentességre is figyelni kell -- hangsúlyozta lapunknak Párdi Zsolt, a Csemege Szupermarketek Rt. szállítmányozásért felelős vezetője. Jelenleg mindenki maga választhatja meg, kivel szállíttat -- tette hozzá. A cég érdekeltségébe a belvárosban 8-9 üzlet tartozik, ahová két társaság fuvarozza az árut, s emellett a nagyobb vállalatok maguk szállítják saját termékeiket. A belvárosi forgalom enyhítése érdekében inkább a szállítások időpontjának és a járművek méretének korlátozását tartja szükségesnek.
A Spar illetékesei lapunknak elmondták: a belvárosi 5-10 üzlet ellátását két kisteherautóval oldják meg, gondot legfeljebb a tilosban parkoló személyautók okoznak. Ezek miatt ugyanis az áruszállítók néha valóban időleges forgalmi akadályt okoznak. Az országosan 6 százalékos piaci részesedéssel bíró, az idén 100 milliárd forint feletti árbevételt váró Spar azonban nem zárkózna el a szállítmányozás átszervezésétől, ha az nem jelentene többletköltséget.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.