A Világgazdaság úgy értesült: a kormány a sztrádaépítés gyorsítását szeretné, és az ezzel kapcsolatos konkrétumokat holnap, Mezőkövesden jelentik be. Információink szerint november helyett 2002 májusában kellene átadni az M3-as autópálya új szakaszát. Megbízható források szerint azonban az építők részéről világossá tették: vannak olyan munkák, amelyeket -- többletköltségek árán -- fel lehet gyorsítani, egyes feladatokat azonban lehetetlen megoldani. Bizonyos, hogy a Tisza-híd például nem készülhet el a tervezettnél hamarabb. Úgy tudni, a szakértők olyan javaslatot terjesztenek elő, amely szerint Emődig gyorsítanák föl a munkákat, úgy, hogy innen kiépítenék a végleges autópálya-csatlakozást Miskolc, illetve Nyíregyháza és Debrecen felé.
Sajtóértesülések szerint 2001 tavaszáig az építők a teljes szakasz földmunkáinak valamivel kevesebb mint kétharmadával végeztek. Javában folyik a különféle műtárgyak építése is -- összesen 57 hidat kell elkészíteni (a tiszai az 58.) A gyorsítási tervek egyaránt tartalmazzák a technológiai és az anyagi szükségleteket.
A sztrádaépítés során nagy mennyiségben használnak például aszfaltot -- a készítéséhez használt keverőket előzetesen hivatalosan minősíttetni kell --, de egy óránként 300 tonna kapacitású gép beállítása, beszámítva a telephely költségeit is, a mai árakon 700 millió forintra rúg.
A szükséges autópályahidak közül -- igazodva az eredeti tervekhez -- még egy sem készült el. Ha gyorsításra kerül a sor, komoly, de nem megoldhatatlan technológiai gondot okozhat ezeknek a téli szigetelése.
A járulékos munkák -- vadvédő kerítés, növényzettelepítés -- nem vetnek föl problémákat, ezeket kétszer annyi ember feleannyi idő alatt képes elvégezni, persze csak akkor, ha a tervekben szereplő mennyiségű és minőségű növényzet időre rendelkezésre áll.
Annyi már most biztosnak látszik, hogy a tervezettnél hamarabbi átadás drágább, ám a számítások még nem készültek el, hogy pontosan mennyivel. Az sem biztos azonban, hogy az építők realizálják többletköltségeiket, hiszen az ő szempontjukból a jövőbeni sztrádaépítések nekik adott opciója is megfelelő ellentételezés lehet. A kabinet autópálya-építési ígérete eredetileg arról szólt, hogy a beruházásnak ez a módja -- az 1997-es árakhoz képest -- 5 százalékkal olcsóbb. Politikai megfontolás tárgya, hogy minek lehet nagyobb hozadéka: ezen ígéret betartásának, avagy egy új autópálya-szakasz hamarabbi átadásának -- ráadásul éppen a választási kampány várható finisében.