BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyorsítanak az M3-ason

Hat hónappal a tervezett határidő előtt, 2002 májusában -- azaz föltehetően a parlamenti választások véghajrájában -- kellene elkészülnie az M3-as autópálya új szakaszának. Az építők a hét végén is kalkulációikat készítették: vajon lehetséges-e, s ha igen, milyen áron a gyorsítás, amelynek hivatalos bejelentése -- a Világgazdaság információi szerint -- keddre várható, amikor a kormány Mezőkövesden a helyszínen tájékozódik a sztrádaépítésről.

A Világgazdaság úgy értesült: a kormány a sztrádaépítés gyorsítását szeretné, és az ezzel kapcsolatos konkrétumokat holnap, Mezőkövesden jelentik be. Információink szerint november helyett 2002 májusában kellene átadni az M3-as autópálya új szakaszát. Megbízható források szerint azonban az építők részéről világossá tették: vannak olyan munkák, amelyeket -- többletköltségek árán -- fel lehet gyorsítani, egyes feladatokat azonban lehetetlen megoldani. Bizonyos, hogy a Tisza-híd például nem készülhet el a tervezettnél hamarabb. Úgy tudni, a szakértők olyan javaslatot terjesztenek elő, amely szerint Emődig gyorsítanák föl a munkákat, úgy, hogy innen kiépítenék a végleges autópálya-csatlakozást Miskolc, illetve Nyíregyháza és Debrecen felé.
Sajtóértesülések szerint 2001 tavaszáig az építők a teljes szakasz földmunkáinak valamivel kevesebb mint kétharmadával végeztek. Javában folyik a különféle műtárgyak építése is -- összesen 57 hidat kell elkészíteni (a tiszai az 58.) A gyorsítási tervek egyaránt tartalmazzák a technológiai és az anyagi szükségleteket.
A sztrádaépítés során nagy mennyiségben használnak például aszfaltot -- a készítéséhez használt keverőket előzetesen hivatalosan minősíttetni kell --, de egy óránként 300 tonna kapacitású gép beállítása, beszámítva a telephely költségeit is, a mai árakon 700 millió forintra rúg.
A szükséges autópályahidak közül -- igazodva az eredeti tervekhez -- még egy sem készült el. Ha gyorsításra kerül a sor, komoly, de nem megoldhatatlan technológiai gondot okozhat ezeknek a téli szigetelése.
A járulékos munkák -- vadvédő kerítés, növényzettelepítés -- nem vetnek föl problémákat, ezeket kétszer annyi ember feleannyi idő alatt képes elvégezni, persze csak akkor, ha a tervekben szereplő mennyiségű és minőségű növényzet időre rendelkezésre áll.
Annyi már most biztosnak látszik, hogy a tervezettnél hamarabbi átadás drágább, ám a számítások még nem készültek el, hogy pontosan mennyivel. Az sem biztos azonban, hogy az építők realizálják többletköltségeiket, hiszen az ő szempontjukból a jövőbeni sztrádaépítések nekik adott opciója is megfelelő ellentételezés lehet. A kabinet autópálya-építési ígérete eredetileg arról szólt, hogy a beruházásnak ez a módja -- az 1997-es árakhoz képest -- 5 százalékkal olcsóbb. Politikai megfontolás tárgya, hogy minek lehet nagyobb hozadéka: ezen ígéret betartásának, avagy egy új autópálya-szakasz hamarabbi átadásának -- ráadásul éppen a választási kampány várható finisében.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.