A tárgyalások "kezdeti stádiumban" vannak, amikor még az álláspontok közelítése a legfontosabb -- reagált Tarnóczi László, a Magyar Fejlesztési Bank Rt. szóvivője lapunk azon értesülésére, hogy a felek túl vannak az első egyeztetéseken. Fónagy János közlekedési miniszter júniusban a Világgazdaságnak adott interjúban jelentette be: megbízta a Magyar Fejlesztési Bank Rt.-t, hogy tárgyaljon az AKA-val az M5-ös matricásításáról.
A kormányzati szándék egyértelmű: minden sztráda -- így természetesen a koncessziós M5-ös és felújítás után az állami M7-es is -- tartozzék az egységes magyar autópálya-rendszerhez, ami egységes üzemeltetést, szolgáltatást és kezelést jelent.
Bakonyi István, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. sajtófőnöke kérdésünkre azt mondta: a tárgyalásokon az NA Rt. képviselői is részt vesznek.
Garai Valéria, az AKA Rt. kommunikációs vezetője megkeresésünkre azt mondta: az AKA eddig is kifejezte készségét a tárgyalásokra, illetve készen áll a sztrádaépítés folytatására a Kiskunfélegyháza--Szeged közötti szakaszon, a koncessziós szerződésnek megfelelően, s a beruházáshoz uniós forrásokat is képes bevonni. Garai azt is hozzátette: cége -- híven az eddigiekhez -- folyamatban lévő ügyekről nem ad információt, és nem is kommentál semmit.
Lapunk úgy tudja, az MFB Rt. részéről az a Diczkó János vezeti a megbeszéléseket, akit a múlt héten a Nemzeti Autópálya Rt. igazgatósági elnökévé választottak -- ez önmagában is jelzi, hogy a jelenleg útdíjas M5-ös matricásítását mennyire komolyan akarja a kormány. Ennek költségeiről a legkülönfélébb összegek láttak napvilágot -- általában 5-10 milliárd állami forintról szólnak a hírek --, ám megbízható forrásból olyan tájékoztatást kaptunk, hogy eddig konkrét, tanulmánnyal alátámasztott becslés nem született, illetve erre vonatkozó számítások az AKA részéről eddig nem is készültek.
Annak fényében, amilyen szavakkal Orbán Viktor miniszterelnök drágállotta a múlt heti kihelyezett mezőkövesdi kormányülés után az M5-ös autópálya díjait, elég valószínűnek látszik, hogy a Budapesttől jelenleg Kiskunfélegyházáig vezető autósztrádán 2002. január 1-jétől érvényes lesz a matrica. Jelenleg ennek a szakasznak az egyszeri megtétele 2450 forintba kerül. Emlékezetes, hogy a kormányfő ezzel szemben azt hozta föl, hogy az M1-esen és az M3-ason kilenc napig korlátlanul lehet autózni 1400 forintért. A Fidesz 1998-as választási programjában hangsúllyal szerepelt az egységes autópálya-rendszer megteremtése. A jelek azt mutatják: megvan a politikai akarat, hogy ez a 2002-es választások idejére meg is valósuljon.