Az uniós feltételeket teljesíteni tudó magyar vállalkozás minden szempontból azonos szintre kerül a hasonló tevékenységet végző, valamely tagállamban honos vállalkozással -- mondta a Világgazdaságnak Kazatsay Zoltán, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium helyettes államtitkára. A különjárati személyszállítási szakma ezentúl a magyarországi beutaztató turizmusban is kínálhat közlekedési szolgáltatásokat, mégpedig előnyösebb árajánlatokkal és megfelelőbb jövedelmezőség mellett, mint ha a közlekedési szolgáltatást külföldi autóbuszok igénybevételével kellene nyújtaniuk.
A szakma egy része szerint az egyezményből nem származik pótlólagos üzleti lehetőség, előnye inkább az, hogy szabályozottabbá teszi a fuvarvállalást, így kiszámíthatóbb működési környezetet teremt az Interbus által lefedett körben. A szabályozottság a gyakorlat szintjén persze kényelmetlenségeket is okozhat a vállalkozóknak -- hívta fel a figyelmet Takács László, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének elnöke.
Például az egyezmény által kötelezővé tett ingajárati engedélyek kiadásának átfutási ideje 2-3 hónap is lehet néhány partner ország esetében. Ebben a helyzetben az is előfordulhat, hogy az engedélyért időben folyamodó személyszállító vállalkozóval a reménybeli üzlettárs utazási iroda végül nem is köt szerződést.
Különjárati autóbuszos személyszállítással az első fél év adata alapján 1940 magyar vállalkozás foglalkozik, több mint 3500 darabot számláló járműparkkal. Ebből a szakma becslése szerint 800-900 cég 1500-1600 busszal vehet részt a nemzetközi forgalomban.
Ha az EU mellett legalább három részes ország is ratifikálja a június 27-én aláírt megállapodást, az 2002. január 1-jén léphet életbe. Ami az addig szükséges jogharmonizációt illeti, az európai uniós normákat a nemzetközi forgalomban működtetett járműparkra már három éve alkalmazzák a magyar vállalkozók.
Az egyik hátralévő feladat a személyszállítási szakmához jutás hármas feltételrendszerét meghatározó rendelet kiadása, melyet a szakmai szervezet már véleményezett -- mondta Takács. A már megalkotott rendelkezés a többi közúti közlekedési szolgáltatáshoz hasonlóan itt is pénzügyi, erkölcsi és szakmai feltételeket írna elő az újonnan belépő vállalkozók számára. Az első jármű után 2,5 millió, minden további jármű után 1,4 millió forintnyi saját tőkét kellene felmutatniuk a személyszállító vállalkozásoknak.
A szakmához jutás szabályozása egy új miniszteri rendelet megalkotása mellett a közúti közlekedési szolgáltatásokról szóló 1988-as minisztertanácsi rendelet módosítását is igényli -- mondta Kazatsay. A jogszabálytervezetek közvetlenül közigazgatási egyeztetésre bocsátás előtt állnak.
Nem biztos azonban -- mondta el az államtitkár --, hogy már január 1-jétől terheli majd az újonnan személyfuvarozásba kezdő vállalkozókat a vizsgakötelezettség, tanfolyami kötelezettséget pedig -- mivel az előkészítés hosszabb szervezést igényel -- valószínűleg csak az EU-csatlakozás után írnak elő.
A már a területen működő vállalkozók átmeneti mentességet kaphatnának a vizsga alól -- mondta el Takács. Az elnök szerint a vállalkozók életét nem feltétlenül könnyíti majd meg, hogy a tervek szerint a területen tevékenykedők járművei sárga rendszámot kapnának.
A másik jogharmonizációs feladat a megállapodás hatálya alá tartozó járműveknek az útvonal-használati díj megfizetése alóli mentesítése -- mondta el az államtitkár. Ehhez szintén két korábbi miniszteri rendeletet kell módosítani.
Szakmai körökben gyakran felvetik a kérdést, vajon mikor születik meg a teljes személyfuvarozási piac -- beleértve a menetrend szerinti járatokat -- EU-konform, tehát versenysemleges szabályozása. A területen tevékenykedő magánvállalkozások szeretnék elérni, hogy a hat koncessziós társaságon kívül a szükséges feltételeket teljesítő magáncégek is bekapcsolódhassanak az állami ellátási kötelezettség alapján végzett, belföldi, menetrend szerinti személyfuvarozásba, illetve a nem állami ellátási kötlezettség körébe tartozó, nemzetközi menetrend szerinti személyszállításba.
A menetrend szerinti autóbuszos személyszállítás az unió rendelete szerint sem liberalizált, a szakmába jutás feltételeinek teljesítésén túl külön engedélyhez kötött -- mondta Kazatsay. A közlekedési tárcának határozott szándéka a személyszállítási tevékenységek szabályozásának fokozatos harmonizációja, amely majd pályázati úton lehetővé teszi a magánvállalkozók fokozottabb bevonását a menetrend szerinti autóbusz-közlekedésbe is -- tette hozzá az államtitkár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.