Az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzatból (úfce) finanszírozott tíz közútépítési munkára a nyáron kiírt közbeszerzési eljárások közül eddig hatban született eredmény -- tudta meg lapunk. A 12 milliárdot meghaladó összköltségűre becsült beruházások legnagyobbikát -- mint arról a Világgazdaság már beszámolt -- a Vegyépszer Rt. nyerte. Ugyanakkor lapunk azt is megtudta, hogy a második legnagyobb értékű pályázat nyertese a Vakond Rt. és a Betonút Rt. alkotta Vabe konzorcium lett.
Az új beruházásokra a területileg illetékes megyei állami közútkezelő kht.-k által júniusban kiírt pályázatokon sorra születnek az eredmények -- tudtuk meg Holnapy Lászlótól, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium főosztályvezetőjétől. Így folyamatosan kezdődhetnek meg a munkák.
A kétéves beruházások közül a legnagyobb értékű projekt a 61-es főút Kaposvárt északról elkerülő második szakaszának kiépítése. Az 5,3 kilométernyi út megvalósítására indított előminősítéses közbeszerzést a Vegyépszer nyerte mintegy 4,5 milliárd forintos ajánlatával. A második legnagyobb értékű beruházást, a 4-es főút Törökszentmiklóst elkerülő 9,2 kilométeres szakaszát -- szintén előminősítéses közbeszerzés eredményeként -- a Vabe konzorcium építheti. Vállalási ára 3,9 milliárd forint. (Az úfcén kívüli, külön költségvetési forrásból finanszírozott kiemelt kormányzati beruházások közül ugyancsak nagy értékű feladatot nyert el a Betonút Rt.: a Hajdúság konzorcium vezető cégeként a 4-es főút Hajdúszoboszlót elkerülő szakaszát építheti. A 2004-ben befejeződő építési munkák összesen 7,3 milliárd forintba kerülnek.)
Eredmény született további öt nyílt pályázaton is. Ezek szerint a 6-os főút Pécset nyugatról elkerülő szakaszának csomópontépítését a J&B Sztráda 92 Kft. és a Mecsek Aszfalt Kft. alkotta Pécs 2001 konzorcium nyerte el 141 millió forintos ajánlatával. A Mohácsot délnyugatról elkerülő út első ütemét a Mohács 2001 konzorcium (amelynek létrehozói a Pécs 2001 alkotói, kiegészülve a Soltút Kft.-vel) építheti 192 millió forintért. A 8-as főúton, a rábafüzesi határátkelőhelyen a 0,6 km hosszú kamionsáv építője a Hoffmann Rt. (a beruházás értéke 54 millió forint). A Kétvölgy határátkelőhelyhez vezető 1,6 kilométeres útszakasz 210 milliós korszerűsítésére kiírt közbeszerzést pedig a Meliorizációs és Rekultivációs Kft. nyerte el. A Bojt--Hencida 5,5 kilométeres összekötő út építésére meghirdetett előminősítéses tendert még értékelik. A 8-as főút Székesfehérvár--Várpalota közötti szakaszának négysávossá tétele első ütemében (2,5 kilométer) napokon belül várható az eredményhirdetés. Két további előminősítéses eljárásban -- a 47-es főút Algyő--Hódmezővásárhely közötti szakaszának négysávossá tétele, valamint az 56-os főút Szekszárdot tehermentesítő szakasza harmadik ütemének építése -- a héten volt a beadási határidő.
Az úfcéből finanszírozott idei fenntartási munkákra négy pályázat keretében, 8,7 milliárd forint összértében 423 létesítményt hirdettek meg. Értékelésüknél a törvény adta kereteken belül preferálták a mikro-, kis- és középvállalkozásokat (mkkv). Ennek is tulajdonítható, hogy folyamatosan nőtt arányuk a győztesek között: 1998-ban a fenntartási munkák 28 százalékát nyerték el, 1999-ben a 31, tavaly 42, az idén pedig már 69 százalékát.
Az mkkv-kat támogató pályázatok jól érvényesültek Pest, Tolna, Baranya, Fejér és Zala megyében -- mondta a főosztályvezető. Borsod és Komárom megyében azonban további előrelépésre lenne szükség.