Az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzatból (úfce) finanszírozott tíz közútépítési munkára a nyáron kiírt közbeszerzési eljárások közül eddig hatban született eredmény -- tudta meg lapunk. A 12 milliárdot meghaladó összköltségűre becsült beruházások legnagyobbikát -- mint arról a Világgazdaság már beszámolt -- a Vegyépszer Rt. nyerte. Ugyanakkor lapunk azt is megtudta, hogy a második legnagyobb értékű pályázat nyertese a Vakond Rt. és a Betonút Rt. alkotta Vabe konzorcium lett.
Az új beruházásokra a területileg illetékes megyei állami közútkezelő kht.-k által júniusban kiírt pályázatokon sorra születnek az eredmények -- tudtuk meg Holnapy Lászlótól, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium főosztályvezetőjétől. Így folyamatosan kezdődhetnek meg a munkák.
A kétéves beruházások közül a legnagyobb értékű projekt a 61-es főút Kaposvárt északról elkerülő második szakaszának kiépítése. Az 5,3 kilométernyi út megvalósítására indított előminősítéses közbeszerzést a Vegyépszer nyerte mintegy 4,5 milliárd forintos ajánlatával. A második legnagyobb értékű beruházást, a 4-es főút Törökszentmiklóst elkerülő 9,2 kilométeres szakaszát -- szintén előminősítéses közbeszerzés eredményeként -- a Vabe konzorcium építheti. Vállalási ára 3,9 milliárd forint. (Az úfcén kívüli, külön költségvetési forrásból finanszírozott kiemelt kormányzati beruházások közül ugyancsak nagy értékű feladatot nyert el a Betonút Rt.: a Hajdúság konzorcium vezető cégeként a 4-es főút Hajdúszoboszlót elkerülő szakaszát építheti. A 2004-ben befejeződő építési munkák összesen 7,3 milliárd forintba kerülnek.)
Eredmény született további öt nyílt pályázaton is. Ezek szerint a 6-os főút Pécset nyugatról elkerülő szakaszának csomópontépítését a J&B Sztráda 92 Kft. és a Mecsek Aszfalt Kft. alkotta Pécs 2001 konzorcium nyerte el 141 millió forintos ajánlatával. A Mohácsot délnyugatról elkerülő út első ütemét a Mohács 2001 konzorcium (amelynek létrehozói a Pécs 2001 alkotói, kiegészülve a Soltút Kft.-vel) építheti 192 millió forintért. A 8-as főúton, a rábafüzesi határátkelőhelyen a 0,6 km hosszú kamionsáv építője a Hoffmann Rt. (a beruházás értéke 54 millió forint). A Kétvölgy határátkelőhelyhez vezető 1,6 kilométeres útszakasz 210 milliós korszerűsítésére kiírt közbeszerzést pedig a Meliorizációs és Rekultivációs Kft. nyerte el. A Bojt--Hencida 5,5 kilométeres összekötő út építésére meghirdetett előminősítéses tendert még értékelik. A 8-as főút Székesfehérvár--Várpalota közötti szakaszának négysávossá tétele első ütemében (2,5 kilométer) napokon belül várható az eredményhirdetés. Két további előminősítéses eljárásban -- a 47-es főút Algyő--Hódmezővásárhely közötti szakaszának négysávossá tétele, valamint az 56-os főút Szekszárdot tehermentesítő szakasza harmadik ütemének építése -- a héten volt a beadási határidő.
Az úfcéből finanszírozott idei fenntartási munkákra négy pályázat keretében, 8,7 milliárd forint összértében 423 létesítményt hirdettek meg. Értékelésüknél a törvény adta kereteken belül preferálták a mikro-, kis- és középvállalkozásokat (mkkv). Ennek is tulajdonítható, hogy folyamatosan nőtt arányuk a győztesek között: 1998-ban a fenntartási munkák 28 százalékát nyerték el, 1999-ben a 31, tavaly 42, az idén pedig már 69 százalékát.
Az mkkv-kat támogató pályázatok jól érvényesültek Pest, Tolna, Baranya, Fejér és Zala megyében -- mondta a főosztályvezető. Borsod és Komárom megyében azonban további előrelépésre lenne szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.