BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Prága kedvezőbb munkaerőalkuja

Első pillantásra kedvezőbb eredménnyel zárja ma le Csehország a személyek szabad áramlásának fejezetét a csatlakozási tárgyalásokon, mint amilyen megállapodást júniusban -- a tagjelöltek közül elsőként -- Magyarország kötött. Szakértők szerint azonban voltaképpen csak "a magyarok által talált gyémánt továbbcsiszolásáról" van szó, s ennek eredményét a Magyarországgal már létrejött megállapodásba is beépíti majd az EU.

Csehország a mai fordulón -- három hónappal a magyar fejezetzárás után -- olyan apróbb kiegészítéssel teheti félre a személyek szabad mozgásáról intézkedő joganyagrészt, amelyet aztán a témával már megbirkózott országok felé is érvényesnek fognak tekinteni.
A lényeget tekintve a cseh delegáció is kénytelen lesz elfogadni az EU-részről bejelentett, több szakaszban összesen hét évre meghosszabbítható korlátozás lehetőségét a mai uniós tagállamokba induló cseh munkavállalók felé. Abban sincs különbség, hogy -- magyar mintára -- Prágának jogában áll majd viszonossági alapon hasonló, nemzeti szabályozáson alapuló korlátozással élni a Csehországba igyekvő, tagállambeli polgárokkal szemben.
A korábbiaknál egyértelműbb megfogalmazás tisztázza majd ugyanakkor, hogy ez a "viszonossági rezsim" nem csupán a netán korlátozást bevezető mai EU-taggal, hanem bármelyik tagállammal szemben alkalmazható -- beleértve a többi, most csatlakozót is -- mindaddig, amíg akár egyetlen uniós tagállam is él a derogáció nyújtotta lehetőséggel. Ez a kitétel a Magyarországgal júniusban kötött megállapodásban még nem szerepelt.
Cseh részről azzal indokolták a kiegészítés szükségességét, hogy a saját munkaerőpiacát az új, keleti "tagtársakkal" szemben eleinte minden bizonnyal lezáró -- vagy legalábbis jelentős mértékben beszűkítő -- Németország és Ausztria helyett például Csehország válhat egyfajta célországgá (mindenekelőtt szlovák és esetleg lengyel munkavállalók számára), ami ellen egy kritikus számon felül szükséges lehet átmeneti intézkedéssel védekezni.
Brüsszeli diplomáciai körökben ugyanakkor egyesek úgy vélik, hogy az effajta forgatókönyv lehetősége viszonylag csekély, s hogy a cseh tárgyalási "vívmány" nem kis részt önigazolásul is szolgál annak magyarázatára, miért tartott három hónappal tovább a fejezet lezárása Magyarországhoz, Lettországhoz és Szlovákiához képest.
Egy brüsszeli EU-elnökségi forrás mindenesetre úgy értékelte a ma várhatóan jóváhagyásra kerülő kiegészítést, mint ami "a magyarokkal e területen kibányászott gyémánt továbbcsiszolása". A viszonossági elv alkalmazásának pontosítása ez, amit aztán a jövőben értelemszerűen valamennyi, újonnan csatlakozó ország esetében egyöntetűen érvényesnek tekintenek majd -- tette hozzá.
Belga diplomáciai körökben arra számítanak egyébként, hogy a szabad munkavállalással foglalkozó fejezetet még az esztendő végéig tartó "belga fél év" során valamennyi tagjelölttel lezárják majd (jóllehet ma csak a cseh tárgyalási fordulónak lesz témája). A jelöltek többségében erre láthatóan meg is volna a hajlandóság -- Varsó kivételével, ahonnan továbbra is ellentmondó nyilatkozatok érkeznek az EU-formula elfogadhatóságáról.
Értesülések szerint a lengyel politikai életben változatlanul jelentős azoknak a befolyása, akik mindaddig nem akarnák a munkavállalási fejezetet feladni, amíg más, lengyel érdekek szempontjából kulcsfontosságú témában -- mint amilyen a közvetlen agrártámogatás, avagy a földvásárlási tilalom kiterjeszthetősége -- nem kapnak megfelelő mértékű EU-engedményt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.