BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az idén hitelhez juthat az NA Rt.

Megteremtődtek a törvényi feltételek, így a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. felveheti a sztrádaprogram finanszírozásához szükséges 180 milliárd forintos konzorciális hitelt -- nyilatkozta Baranyay László, a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. vezérigazgatója a Világgazdaságnak. Várhatóan még az idén sor kerül az első hitelnyújtásra is.

Az MFB-törvény és a zárszámadási törvény elfogadásával megteremtődtek a jogszabályi feltételei annak, hogy az NA Rt. felvegye a sztrádaprogram finanszírozásához szükséges 180 milliárd forintos konzorciális hitelt -- mondta lapunknak Baranyay László.
Az MFB vezérigazgatója a szerződéskötés elhúzódásának másik okát abban látja, hogy ez az összeg körülbelül a háromszorosa annak, mint amekkorára konzorciális hitelmegállapodást Magyarországon eddig kötöttek. Ez pedig a hitelnyújtók -- az OTP, az MKB és a CIB -- számára is azt jelenti, hogy igyekeznek maximális biztonságra törekedni. A szándék a hitelnyújtó és a -felvevő részéről is megvan -- mondta az MFB vezetője --, ezt mindkét fél deklarálta. A hitelszerződés jogi munkálatai azonban elhúzódnak. Baranyay László reményei szerint az idén sor kerül a hitelszerződés aláírására és az első hitelnyújtásra is.
A sztrádakötvényről szólva elmondta, hogy ennek ötletét még nem vetették el teljesen. Folyamatosan vizsgálják, hogyan lehet a legjobb struktúrában finanszírozni az autópálya-építést. Emlékeztetett arra, hogy kötvényágú finanszírozást most is alkalmaznak, mert az NA Rt.-t, illetve beruházási tevékenységét részben a pénzintézet nyáron kibocsátott, 450 millió eurós devizaalapú kötvényéből fedezik. Ez azonban külföldi megtakarítások bekapcsolása.
A lakossági kölcsön bevonása hosszabb előkészítést igényel, és költségesebb. Feltételeinek a megteremtését alaposan végig kell gondolni -- mondta a szakember --, és egy bizonyos összeghatár alatt nem is nagyon praktikus. Bár ha az NA Rt. vagy az MFB kibocsát sztrádakötvényt az állam garanciájával, az a magyar kisbefektetők számára ugyanaz a biztosíték, mintha államkötvény lenne, mégsem államkötvény vagy kincstárjegy. Ennek az árazásban is meg kell jelennie. Véleménye szerint szükséges lenne valamilyen plusz marketingelemet hozzákapcsolni ehhez a formához.
Az M5-ösről szólva elmondta, hogy a koncessziós jogokat gyakorló közlekedési miniszter megbízására vizsgálták és tárgyaltak arról az Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. képviselőivel, hogyan lehet ezt a pályát az egységes autópálya-rendszerbe bekapcsolni. Tárgyaltak a vitás díjkompenzációról is. Tájékozódtak továbbá arról is, hogy az AKA Rt.-nek milyen elképzelései vannak a továbbépítésről. Erre a koncesszornak 2003. december 3-ig van jogosultsága. Az MFB azt szeretné, ha a továbbépítés megteremtené az egységes autópálya-rendszer lehetőségét. A pénzintézet vezetője nem titkolta, hogy szerinte ezt a közeljövőben meg kell oldani.
Az MFB egy-két héten belül tájékoztatja megbízóját a tárgyalások tapasztalatairól. Mind a két fél deklarálta, hogy keresi a megoldást, de most úgy látják, nincsenek abban a fázisban, hogy meg tudnának állapodni. A díjkompenzációt, illetve a matricás rendszerbe való bevonást illetően az MFB által elfogadható összeg, illetve az AKA igénye nagyon messze áll egymástól. Mértékét Baranyay László nem kívánta elárulni, csupán annyit mondott, hogy jelentős további tehervállalást jelentene, így ezt nem fogják javasolni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.