BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bizonytalan a közös bérlet bevezetése

A főváros támogatja a közös BKV--MÁV--Volán-nagybérlet bevezetését, de azt kéri a közlekedési, illetve a pénzügyi tárca vezetésétől, hogy kezdjék meg a Budapesti Közlekedési Részvénytársaságot (BKV) sújtó versenyhátrányok megszüntetését -- közölte tegnap Demszky Gábor főpolgármester, miután találkozott Fónagy János közlekedési miniszterrel.

A tárca vezetője kijelentette: eredetileg a közös bérlet feltételek nélküli bevezetéséről kívántak tárgyalni, de a tömegközlekedés feltételeinek javítása érdekében készek további megbeszélésekre. A miniszter bízik benne, hogy a nagybérlet, ha nem is január 1-jétől, de a jövő év elején bevezethető.
A vonatokon, a távolsági buszokon és a budapesti tömegközlekedési járműveken egyaránt érvényes bérlet mintegy 130-150 ezer, döntően az agglomerációból bejáró utasnak jelentene olcsóbb és egyszerűbb megoldást. A tarifaközösség, illetve a Budapesti Közlekedési Szövetség létrehozása semmiképpen nem oldható meg a városi tömegközlekedés normatív állami finanszírozásának kialakítása és a diszkriminatív szabályozás megszüntetése nélkül -- fejtette ki a főpolgármester. Személyi jövedelemadót kell fizetnie azoknak, akik a fővárosban bérlettámogatást kapnak munkáltatójuktól. Ugyanez a helyközi közlekedésben szja-mentes.
A BKV hátrányban van azért is, mert a helyközi járatok magasabb árkiegészítést vehetnek igénybe, ami 1,5-2 milliárd forint kiesést okoz a fővárosi tömegközlekedésnek. Mintegy 2 milliárdos veszteséget jelent, hogy a BKV nem igényelheti vissza az üzemanyag jövedéki adóját, mint a MÁV, vagy a Mahart. Ugyancsak 2 milliárdtól esik el a cég azzal, hogy a HÉV-ekre nem jár a helyközi vasutak egyedi támogatása.
A főváros álláspontja szerint a négy hátrányos elem közül legalább egyet meg kellene szüntetnie a kormánynak. Az önkormányzat a legfontosabbnak a bérlettámogatás szja-kötelezettségének megszüntetését tartaná. A város a pénzügyminiszterrel kezdeményezett tárgyaláson fel kívánja majd vetni: a BKV-nak összességében 22 milliárd forintos hiányt okozott, hogy 1996-ban megszüntették a cég állami támogatását.
A közlekedési miniszter közölte: a tárca és az önkormányzat véleménye szakmai kérdésekben korábban sem állt gyökeres ellentétben, vannak azonban olyan pénzügyi kérdések, amelyben eltérőek az álláspontok. Arra a kérdésre sem a miniszter, sem a főpolgármester nem adott egyértelmű választ, hogy milyen lépést tervez, ha -- ahogy az már többször előfordult -- mégsem sikerülne a főváros megállapodása a pénzügyi tárcával.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.