BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kérdéses a befizetések sorsa

Elképzelhető, hogy a magánnyugdíjpénztárakból kilépők akár egy összegben kapják vissza a számlájukon nyilvántartott összeget -- ez az egyik lehetőség, amit a kormány vizsgál az állami nyugdíjrendszerbe való visszalépés pénzügyi elszámolásának rendezésére. A választásokig egyébként nem tartanak tömeges visszalépéstől a szakértők.

Csökkenhet a magánnyugdíj-pénztári rendszerbe vetett bizalom azzal, hogy a közelmúltban elfogadott zárszámadási törvény megszüntette a normajáradék intézményét. A kormány kimondott célja a változtatással az, hogy visszacsábítsa a magánpénztári tagságot "meggondolatlanul" választókat az állami rendszerbe. (A normajáradék garantálta ugyanis a tb által nyújtott nyugdíj 93,75 százalékát a péztártagoknak.) A nagymérvű visszalépés lehetősége azonban megváltoztatja a magánnyugdíjpénztárak gazdálkodási feltételeit, ennek megoldására viszont leghamarabb jövőre lehet számítani.
Gondot okoz, hogy a magánpénztárak eltérő módszerrel számolják a nyugdíjkövetelést, mint az állami rendszer. Ezért a társadalombiztosítási rendszerbe való visszalépéssel elveszhetnek a magánpénztári pluszbefizetéssel szerzett többletjogosultságok.
A probléma megoldására három forgatókönyvet vizsgálnak a szakértők. Népszerű az a változat, amely szerint a nyugdíj megállapításakor a kiegészítéssel fedezett időre jutó jövedelmet arányosan felszoroznák, így a társadalombiztosítási rendszerben is megfelelő mértékű többletjogosultság keletkezne. Ebben az esetben elképzelhető, hogy a jogosult járulékalapja -- a megfelelő időszakban -- akár a járulékplafon fölé nőjön. Mindehhez a tb-nyugdíj megállapításának szabályait jelentősen módosítani kellene.
Másik lehetőség, hogy a magánpénztári tagságot felmondók egyösszegben visszakapják a számlájukon nyilvántartott summát. Mivel a magánpénztári tagdíjbefizetés adómentes, a kilépéskor megkapott pénz után adózni kell. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a magánnyugdíjpénztárba befizetett összeg után 30 százalékos adókedvezmény is megillette az adózót (mivel azt hosszú távú befektetésként értékeli a költségvetés), így kilépéskor azt is visszamenőleg be kellene fizetni az adóhivatalba.
A kiegészítő tagdíj körül adódó problémák elkerülésére azon is gondolkodnak a szakemberek, hogy csak a 6 százalékos befizetésre eső számlás részt utalnák vissza az állami rendszerbe. A 4 százalékos kiegészítő tagdíjnak megfelelő számlaegyenleget továbbra is a magánpénztár kezelné. A gondolatmenet nem nyerte el a magánpénztárak tetszését, meglehetősen komoly problémát jelentene az "alvó számlák" hozamának garantálása. Noha igaz az is, hogy nem jelentős a kiegészítő tagdíjat is fizetők aránya a magánpénztári rendszerben.
Az utolsó két forgatókönyv esetén technikai nehézséget jelent még, hogy a magánpénztárak számvitele egyben kezeli a kötelező 6 százalékos és a kiegészítő tagdíj befizetése után keletkező jogosultságot, illetve ezek hozamait sem különbözteti meg.
Holtzer Péter, a Pénztártanács tagja elmondta, hogy a pénztárak eddig követett konzervatív befektetési politikáját tovább erősíthetik az esetleges kilépések. Közvetett piaci hatásként így -- nagyobb arányú visszavándorlás esetén -- az állampapírok piacán keletkezhet enyhe hozamemelkedés. A hosszabb távú befektetések tervezhetősége viszont a döntéssel tovább nehezül. A magyar magánnyugdíjpénztárak részvénykitettsége egyébként igen alacsony, mindössze 10 százalék körül mozog.
Elképzelhető, hogy néhányan az állami rendszert választják, de hatékony vagyonkezelés révén az új belépőkkel akár növelhetjük is a tagságunkat -- vélekedett Pablo Fritz, a Budapest Magánnyugdíjpénztár igazgatótanácsának elnöke. Szakmai szempontok alapján nem tartja védhetőnek a törvény módosítását, hiszen a lépés elsődlegesen nem az állami gondoskodást, hanem a társasdalombiztosítás hiányának rövidtávú finanszírozását szolgálja.
A magánpénztárból való visszalépésre eddig is volt példa, azt törvény szabályozza. Valamennyi, -- akár pályakezdőként, akár önkéntesen -- magánpénztárt választó személy 2002. december 31-ig egy alkalommal visszaléphet a tb-rendszerbe. A későbbiekben is -- biztosítottá válásukat követő év végéig -- választhatják a visszalépést a 2001. december 31. után pályakezdőként valamely magánkasszához társuló személyek. Ugyancsak válszthatják a visszautat azok, akik megrokkannak. Halál esetén pedig az özvegy is visszautaltathatja a magánpénztári befizetést azért, hogy magasabb özvegyi ellátásban részesülhessen.
A magánkasszák taglétszáma jelenleg mintegy 2,2 millió fő. Az első fél év során 34 ezer pályakezdő lett pénztártag és alig 9 ezren léptek vissza a társadalombiztosítási rendszerbe. A vagyon 224,1 milliárd forintot tett ki fél évkor, ami hat hónap alatt 28 százalékos növekedést jelent.
A szakértők egybehangzó véleménye az, hogy a választásokig nem lesz nagy mozgás a szektorban, hiszen egy kormányváltás esetén újra változhatnak a szabályzók. Mindazonáltal reményüket fejezték ki arra, hogy bármilyen politikai konstellációban is, de végre kialakul egy egységes nyugdíjrendszer, ahol a több évtizedre tervező pénztáraknak nem kell gyakori váltásokkal számolniuk.
Mindenesetre egy biztos: idén már nem várható érdemi lépés a visszalépéssel keletkező problémák törvényi megoldására, a kormány jövőre ütemezi a nyugdíjreformot és a pénztári szabályozás reformját is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.