BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megtorpant az állami visszavonulás

Az elmúlt két-három évben a költségvetési újraelosztás illetve jövedelemcentralizáció mértéke gyakorlatilag nem változott. Ennek oka a jelentős adócsökkentés elmaradása, illetve az alultervezett infláció.

A költségvetések adatai és a Világgazdaság számításai szerint az elmúlt két-három évben megállt az államháztartás visszavonulása a gazdaságból. A bevételek és a kiadások GDP-hez viszonyított aránya 2001-ben gyakorlatilag az 1998--99-es szinten van, vagyis a megtermelt jövedelemnek ugyanakkora részét vonja el és osztja szét az állam. Ez azt jelenti, hogy a gyors gazdasági növekedésből származó többletforrások jelentős részére igényt tartott az állam.
Az újraelosztási, illetve jövedelemcentralizációs mutató az államháztartás kiadásainak, valamint bevételeinek GDP-hez viszonyított arányát fejezik ki. Ezek stagnálása két tényező következménye. Az egyik, hogy az infláció az elmúlt években rendre meghaladta a költségvetés tervezésekor figyelembe vett értéket, így a bevételek jelentősen túlteljesültek. Az infláció -- progresszív, változatlan adórendszer mellett -- nem csupán nominálisan, hanem reálértéken is növeli az elvonás mértékét. 2001-ben például a 7 helyett 9,2-9,3 százalékos drágulási ütem mellett körülbelül 280 milliárd forinttal több forrást von el a költségvetés a tervezettnél.
Mindez a kiadási oldal számaiban is jelentkezik, hiszen a nagyobb drágulás bér- és nyugdíjkorrekciókra kényszeríti az államot, a maradék többletpénz pedig az ÁPV Rt. és a költségvetés tartalékalapjainak feltöltésére, állami tulajdonú cégek konszolidációjára fordítódott.
A másik tényező, ami a jövedelemcentralizáció csökkenése ellen hatott, hogy az elmúlt két évben jelentős adócsökkentésekre nem került sor.
A rendszerváltás elején az újraelosztási arány gyorsan növekedett. Ez elsősorban annak volt köszönhető, hogy a költségvetés -- hagyományosan merevebb -- kiadási oldalán nem csökkenhettek olyan gyorsan a kiadások, mint amilyen ütemben a gazdaság zsugorodott. A gyors "visszavonulás" gyakorlatilag két év alatt zajlott le, amikor a Bokros-csomag nem csak a lakosság jövedelmeit csökkentette, hanem az államháztartást is fogyókúrára fogta. A jövedelemcentralizáció innentől kezdve lassabb ütemben csökkent, majd gyakorlatilag stagnált.
A GDP-arányos költségvetési kiadások esetében az idén a stagnálás helyett azért figyelhető meg növekedés, mert a tavaly év végén letéti számlákra helyezett összeget (94,5 milliárd forint) valójában idén költik el. Ha a költségvetés hivatalos számait vennénk figyelembe, az 1999--2001-es időszak még kiegyensúlyozottabb képet mutatna.
A jelenlegi újraelosztási arány -- ahogy azt Orbán Viktor miniszterelnök a napokban említette -- nagyjából a nyugat-európai országok átlagának felel meg, egy hajszállal alacsonyabb is annál. Az átlag azonban jelentős szórást takar, hiszen a 60 százalék körüli újraelosztási arányt felmutató, igen széles ellátórendszert kiépítő skandináv oszágokat ugyanúgy magában foglalja, mint a hagyományosan kis állami szerepvállalással bíró Nagy-Britanniát. Ha a hozzánk hasonló fejlettségű, kis országok mutatóit nézzük, a magyar elosztási mérték egyáltalán nem alacsony. Görögországban és Portugáliában egyaránt kisebb az állami újraelosztás mértéke.
Jövőre valószínűleg újra csökken a jövedelemcentralizáció, de ennek mértéke bizonytalan. Egyrészt azért, mert egyelőre nem ismeretes, hogy 2002-ben a tervezetthez képest mekkora bevételi többlet várható. A másik ok, hogy számos szakértő úgy véli, a tavalyról áthozott, illetve az idén keletkező többletforrások teljes elköltésére ez évben már nem kerülhet sor. Amennyiben ez így történik, a grafikonon megjelölthöz képest kisebb csökkenés valósul meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.