BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új pozíciók a magyar napilappiacon

Mozgalmas évet hagyott maga mögött a magyarországi napilappiac. A Népszabadság legutóbbi tulajdonosváltása nyomán egyre inkább előretör a svájci Ringier kiadó.

További koncentráció, vagy csak újrakeverték a kártyákat? Annyi bizonyos, hogy új szereplő -- friss tőke -- a nagy figyelmet keltett tranzakcióval egyelőre nem érkezett az elemzők szerint alulfinanszírozott magyar lapkiadásba. Bár az egyezség oka (az RTL Klubban és a Népszabadságban párhuzamosan meglévő, 25 százalék feletti Bertelsmann-tulajdon megszüntetésére vonatkozó ORTT-rendelkezés végrehajtása) nyilvánvaló, a Bertelsmann és a Ringier Népszabadságot érintő részvénycseréje nyomán még nem látszik tisztán, hogy a kibővült tulajdonosi kör új és régi szereplői egymással milyen viszonyban, milyen szereposztás szerint vezetik majd a látszólag a társaság ellenőrzésére alkalmas tulajdoni hányad nélkül maradt Népszabadságot. A Ringier ugyanis olyan papírokat szerzett, amelyekkel szavazatelsőbbségi részvények állnak szemben: a szerkesztőség tulajdonában lévő A részvény például a főszerkesztő megválasztása, a Bertelsmann-nál lévő B részvény a menedzsment tagjainak a jelölésén keresztül testesít meg irányító pozíciót. Ki lesz az úr a háznál? E kérdésre a Népszabadság Rt. hamarosan esedékes közgyűlése adhat feleletet.
Az új felállás mindenesetre értékes marketingérvhez juttatta az utóbbi években Magyarországon nagyvonalúan vásárló (és az Index internetes portál esetleges felvásárlásával akár még az idén tovább növekvő) svájci kiadót, amely lapjainak értékesített példányszámai alapján most már nemcsak a bulvárszegmensben számít piacvezetőnek, hanem napilapjainak összes példányszáma alapján az országos sajtó legnagyobb urának mondhatja magát.
Az év folyamán egyébként állandó volt a mozgás a napilapoknál. A Marquard-érdekeltségek felvásárlásával, majd részbeni felszámolásával ugyancsak a Ringier exponálta magát. Többször is -- végül sikeresen homályban maradó -- tulajdonost váltott az értékesítését ennek nyomán sem javító Népszava, a Délmagyarországgal szaporította itteni érdekeltségeit a Daily Mail, felvásárolta a Zöld Újság Rt.-t az Axel Springer (AS), és magáévá tette a Napi Gazdaság egy kis szeletét az akkor még Bertelsmann-érdekeltségű Népszabadság Rt.
Az országos napilapok piacán első három helyen szereplő termék befektetőjének mindegyike történetesen idei üzleti döntésnek köszönheti pozícióját: a Ringier annak, hogy beszállt a Népszabadságba, a svéd Modern Times Group annak, hogy országos terjesztésűvé tette a Metro hírújságot, az amerikai Elliott Associates pedig annak, hogy a Színes Mai Lap elindításával jó ütemben tudott kihasználni egy piaci rést.
A táblázatunkban összefoglalt klasszikus napilapprofilt képviselő, naponta összesen több mint 1,6 millió példányban eladott újság kiadásával összesen tizenhárom társaság foglalkozik, melyek tíz meghatározó tulajdonoshoz kötődnek. A tulajdonosi körök közül hét áll külföldi befektetők ellenőrzése alatt: ezek naponta több mint másfél millió újsággal részesednek a teljes értékesített mennyiségből. Az eladott napilapok több mint fele (mintegy 53 százalék) országos terjesztésű, a regionálisak együttes aránya a teljes értékesített mennyiség 47 százalékát teszi ki. Azért, hogy tisztább legyen a kép, összeállításunkban csak az általános tematikát felvállaló újságokat vettük figyelembe: nem szerepelnek benne a napi megjelenésű szaklapok, így a Világgazdaság és a Napi Gazdaság, valamint a más módon tematikus újságok (például a Nemzeti Sport vagy az Expressz), és 18 megyei napilap vasárnapi kiadásainak alapját jelentő, ugyanakkor a fővárosban hét végi lapként is terjesztett -- önálló címként auditált -- Vasárnap Reggel sem. Ezek egy részének példányszáma közvetve vagy közvetlenül természetesen még tovább árnyalja elsősorban a Ringier és az Axel Springer piaci erejét.
A Népszabadságban novemberben megszerzett 49,9 százalékos részesedésével a Ringier összesen három társaságban tart magyar érdekeltséget, amelyek hírlapjai példányszámán keresztül a svájci befektető a teljes napilappiac több mint 25 százalékát tudhatja magáénak. Ezen belül a svájci szakmai befektető az országos napilapok piacának közel felét (49 százalékát) uralja. Tekintélyes portfóliójában több "nagyágyú" is található: a bulvárlapok szegmensében vezető Blikk és a legnagyobb példányszámú "szeriőz" hírlap is. Ezeken túl a kiadó pozációját felfelé téríti el a naponta 98 ezer példányban megjelenő Nemzeti Sport, sőt a Népszabadságon keresztül a Napi Gazdaság egytizede is.
Az országos napilappiac második legerősebb szereplője 29 százalékos részesedéssel a Magyarországon "egylapos" invesztorként jelen lévő svéd Modern Times Group által működtetett Metro hírújság, a toplista harmadik helyével pedig a Színes Mai Lap gyorsan felfutott értékesítése jóvoltából az amerikai pénzügyi befektető Elliott Associates büszkélkedhet. Az immár tartósan napi 80 ezer példány fölött eladott s ezzel az országos lapok piacából 9 százalék körül részesedő Színes Mai Lap egyébként a hírlapok csoportjában az év egyetlen újdonsága és egyben sikerterméke.
A regionális hírlapok piacát újságai értékesített példányszáma alapján hagyományosan és tartósan az Axel Springer uralja, a harmadik negyedévben értékesített példányszámok szerint 32 százalékos részesedéssel. Ezt azonban a Ringier pozíciójához hasonlóan ugyancsak magasabbra téríti el a hetente megjelenő, de a piac bizonyos területén napilapként funkcionáló újság, a Vasárnap Reggel hetente átlagosan 156 ezres példányszáma, illetve az AS-nek a Világgazdaságban tartott tulajdona. A regionális lapkiadás második legnagyobb szereplője közel 30 százalékkal a dunántúli megyékben aktív német Westdeutsche Allgemeine Zeitung, a harmadik helyen a piac közel 20 százalékát jelentő három észak-magyarországi újságjával az osztrák Inform Media áll. Ebben a szegmensben is található egylapos kiadó: az Axel Springerrel mint tartalomszolgáltatóval együttműködő Nógrád Megyei Hírlap az Egri Nyomda e célra alapított társaságának gondozásában jelenik meg. Míg az országos lapok piacán a Ringier-koncentráció ellenére is van -- bár szűkebb -- terepe a versengésnek, a regionális lapkidásban gyakorlatilag fixek a pozíciók, hiszen néhány -- a kilencezres Dunaújvárosi Hírlaphoz vagy a négyezres Jászkun Krónikához hasonló -- szerényebb példányszámú kiadvány mellett a megyehatárokon belül gyakorlatilag minden kiadó egyedül uralja a terepet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.