Változás előtt az autópiac
A változtatások fő célja a kereskedők közti verseny erősítése, ezen keresztül pedig a gépkocsik olcsóbbá tétele a fogyasztók számára.
Jelenleg az autókereskedők esetében az EU -- az úgynevezett csoportmentesség (block exemption) keretében -- eltekint a versenyszabályok egyes elemeinek kikényszerítésétől. Így ebben a szektorban a gyártók szabadon köthetnek olyan szerződéseket a kereskedőkkel, amelyek előírják, hogy a kereskedő kizárólag a gyártó által engedélyezett márkájú kocsikat adhatja el. A gyártók azt a jogot is megkapták, hogy maguk dönthessék el, ki adhatja tovább termékeiket. Ennek tulajdonítható a jelenlegi márkakereskedői rendszer.
A csoportmentesség azonban 2002 őszén lejár, ezért már évek óta heves vita zajlik az Európai Bizottság és az autógyártók, illetve -kereskedők között az új szabályozás mikéntjéről. A gyártók szerint csak a márkakereskedői rendszerben garantálható, hogy teljes körű szolgáltatást kap a vásárló. Mario Monti versenyügyekben illetékes bizottság tag azonban évek óta azt hangoztatja, hogy a rendszert semmiképpen sem szabad megújítani, mert a gyártók feleslegesen és károsan korlátozzák általa a versenyt. A fogyasztóvédő szervezetek ebben a szándékában lelkesen támogatják.
A kiskereskedelem egyéb résztvevői szintén régóta próbálják feszegetni a korlátozásokat. Az Edeka német áruházlánc például bíróság előtt is meg tudta védeni azt az akciós csomagját, amelyben egy laptopot, egy mobiltelefont és egy FIAT Puntót együtt kínált vevőinek. A bírói ítélet szerint az Edeka jogosult ilyen csomagok eladására, de csak akkor, ha ő maga egy FIAT-márkakereskedőtől veszi az autót. Ha Monti elképzelései teljesülnek, akkor megszűnnek az ilyen kötöttségek.


