BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ausztria végül engedett

A közlekedési fejezetet is lezárhatja ma Brüsszelben a magyar delegáció az EU-magyar csatlakozási tárgyalások főtárgyalói fordulóján. A soros belga EU-elnökség "ráadás fordulóját" az tette lehetővé, hogy csütörtökön Ausztria feloldotta a fejezet blokkolását, miután az Európai Bizottság az ökopontrendszer kiterjesztésének lehetőségére tett javaslatot.

A fejezet osztrák "elengedése" csütörtökön csak a tagországok kora esti újabb egyeztetése idején vált biztossá. Kezdetben további bizonytalanságot jelentett, hogy Németország is bizonyos fenntartásokat hangoztatott, ezúttal a kelet-európai tagállamokból EU-területen szolgáltatni akaró fuvarozók korlátozása kapcsán. (A legutolsó EU-elnökségi verzió Csehországra 2+2, másokra 2+3 évig akart szolgáltatási tilalmat kiróni, míg Berlin az összesen ötéves korlátozási lehetőséget általánossá akarta tenni, 2+2+1-es felosztásban. Értesülések szerint végül ezt a verziót terjesztik ma a tagjelöltek elé.) Mindez egyébként magyar szempontból kevésbé számít problematikusnak, mivel Magyarország maga is hasonló korlátozással akar élni EU-tagállambeli szolgáltatókkal szemben tagsága első éveiben. (A magyar derogációs kérelem e tárgyban eredetileg 2006 végéig szólt, de akkor még 2002-es taggá válással számolva.)

A közlekedési témakörben amúgy a tagjelöltek közül Magyarország kérte a legtöbb átmeneti mentességet, és ezek közül igazából csak a légi forgalom liberalizálásánál tett végül fontosabb engedményt (elfogadva, hogy 2003 végétől - elvben a taggá válástól - fel kell adni a jelenlegi piacvédelmet, az eredetileg kért 2005 vége helyett). Kedvező válaszra számíthat a magyar igények listájáról mindenekelőtt a vasúti közlekedésnél a piaci hozzáférés biztosításának 2006 végéig történő késleltetése. Nincs akadálya annak sem, hogy Magyarország 2004 végéig haladékot kapjon az utasszállító repülőgépekre vonatkozó közösségi zajszintdirektíva alkalmazása alól a szovjet utódállamokból érkező járatok esetében. Sikerülhet továbbá 2008 végéig haladékot kapni a nehézgépjárművek tengelyterhelésére vonatkozó EU-előírások teljesítésére is. Részben módosítva fogadja csak el az EU azt a magyar kérést, hogy a közúti árufuvarozásra használt nehézgépjárművek adójánál a legalacsonyabb közösségi szint 65 százalékát alkalmazzák 2005 végéig: a feltétel, hogy a csökkentett súlyadó csak a belföldi forgalomban használatos járműveknél lesz alkalmazható, a külföldre járóknál nem.

Ma egyébként összesen kilenc tagjelölt állam ül majd asztalhoz, közülük Magyarország, Szlovénia, Csehország és a három balti állam fogja lezárni a közlekedési fejezetet, míg a lengyelek a személyek szabad áramlását tehetik majd félre. Szlovákia és Litvánia emellett a pénzügyi ellenőrzéssel, Málta a tőke szabad áramlásával végezhet. Mindez azt is jelenti, hogy mától Szlovénia már 26 "fejezetes", Csehország 25 témát tudhat maga mögött, őket követi Magyarország és Ciprus 24-24 fejezettel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.