Megerősítette, hogy tavaly 11 milliárd forint árbevételt értek el, amiből közel négymilliárd volt az állami támogatás. Az elmúlt évben napi átlagban 16 ezer, éves szinten mintegy hatmillió autópálya-használót regisztráltak az M5-ösön. Ez éves szinten három százalékkal haladja meg a tavalyelőtti számot. A társaság az elmúlt öt évben az üzleti tervének megfelelően működött.
Korábbi lapértesülések szerint a koncessziós szerződés értelmében az AKA Rt. az állami támogatást akkor igényelheti, ha az útdíjakból származó bevétele nem fedezi a cég kiadásait, illetve a társaságnak korábban ígért hétszázalékos profitot.
Mint arról lapunk korábban beszámolt, az M5-ösnek az egységes autópálya-rendszerbe való bevonását a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. a koncessziós jogokat gyakorló közlekedési miniszter megbízásából vizsgálta, és tárgyalt az ügyben az AKA Rt. képviselőivel. Ennek során napirendre került a vitás díjkompenzáció is. Az MFB szakemberei tájékozódtak arról is, hogy milyen elképzelései vannak a koncesszornak a továbbépítésről. A pénzintézet vezetője lapunknak korábban úgy nyilatkozott, hogy szeretnék, ha a továbbépítés megteremtené az egységes autópálya-rendszer lehetőségét. Nem titkolta, hogy ezt a közeljövőben meg kell oldani.
Lapunk információi szerint a tárgyalások során mind a két fél kereste a megoldást, de a díjkompenzációt, illetve a matricás rendszerbe való bevonást illetően a pénzintézet által elfogadható összeg és az AKA igénye nagyon messze állt egymástól. Úgy tudjuk, az MFB december elején átadta az M5-össel kapcsolatos jelentését megbízójának. A szaktárcánál azonban hiába érdeklődtünk, egyelőre nem kaptunk rá választ.
Nem cáfolt lapértesülések szerint az AKA Rt. korábban az állami támogatáson felül évi mintegy ötmilliárd forint kompenzációt kért volna a kormánytól azért, hogy az M5-ösön is érvényesek legyenek az állami tulajdonban lévő sztrádákon használatos matricák. Így az állami támogatással együtt csaknem 9-10 milliárd forintjába kerülne évente az államnak a koncessziós szerződés lejártáig az AKA Rt. kompenzálása.
Jean-Loup Beauvoir a magáncég és a kormány képviselőinek folyamatban lévő tárgyalásaira hivatkozva nem tudott a részletekről tájékoztatást adni. Hangsúlyozta, hogy az AKA bármilyen kérdés megvitatására nyitott.
Az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. szeretné az M5-ös autópálya Kiskunfélegyháza és Szeged közötti hatvan kilométeres szakaszát is megépíteni, amire a koncessziós szerződés szerint 2003. december 31-ig opciós joga van - tájékoztatta lapunkat Jean-Loup de Beauvoir, az AKA Rt. vezérigazgatója. MAGOS KATALIN-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.