BUX 39,691.46
-1.42%
BUMIX 3,756.39
-0.24%
CETOP20 1,681.37
-1.54%
OTP 8,500
-3.41%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
ENEFI 191.5
-8.37%
0.00%
-0.47%
ZWACK 16,850
-0.30%
0.00%
ANY 1,460
+2.10%
RABA 1,125
-0.88%
0.00%
+0.99%
0.00%
-1.08%
+1.67%
0.00%
-3.34%
0.00%
-0.13%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,500
-0.64%
+0.92%
ALTEO 2,890
-2.69%
0.00%
+0.56%
0.00%
0.00%
-0.68%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.25%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+3.90%
0.00%
+2.27%
+2.00%
-1.96%
GOPD 12,300
+36.67%
OXOTH 3,520
-0.56%
-5.66%
NAP 1,296
-0.31%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Az AKA szeretné az M5-öst továbbépíteni

Az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. szeretné az M5-ös autópálya Kiskunfélegyháza és Szeged közötti hatvan kilométeres szakaszát is megépíteni, amire a koncessziós szerződés szerint 2003. december 31-ig opciós joga van - tájékoztatta lapunkat Jean-Loup de Beauvoir, az AKA Rt. vezérigazgatója.

Megerősítette, hogy tavaly 11 milliárd forint árbevételt értek el, amiből közel négymilliárd volt az állami támogatás. Az elmúlt évben napi átlagban 16 ezer, éves szinten mintegy hatmillió autópálya-használót regisztráltak az M5-ösön. Ez éves szinten három százalékkal haladja meg a tavalyelőtti számot. A társaság az elmúlt öt évben az üzleti tervének megfelelően működött.

Korábbi lapértesülések szerint a koncessziós szerződés értelmében az AKA Rt. az állami támogatást akkor igényelheti, ha az útdíjakból származó bevétele nem fedezi a cég kiadásait, illetve a társaságnak korábban ígért hétszázalékos profitot.

Mint arról lapunk korábban beszámolt, az M5-ösnek az egységes autópálya-rendszerbe való bevonását a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. a koncessziós jogokat gyakorló közlekedési miniszter megbízásából vizsgálta, és tárgyalt az ügyben az AKA Rt. képviselőivel. Ennek során napirendre került a vitás díjkompenzáció is. Az MFB szakemberei tájékozódtak arról is, hogy milyen elképzelései vannak a koncesszornak a továbbépítésről. A pénzintézet vezetője lapunknak korábban úgy nyilatkozott, hogy szeretnék, ha a továbbépítés megteremtené az egységes autópálya-rendszer lehetőségét. Nem titkolta, hogy ezt a közeljövőben meg kell oldani.

Lapunk információi szerint a tárgyalások során mind a két fél kereste a megoldást, de a díjkompenzációt, illetve a matricás rendszerbe való bevonást illetően a pénzintézet által elfogadható összeg és az AKA igénye nagyon messze állt egymástól. Úgy tudjuk, az MFB december elején átadta az M5-össel kapcsolatos jelentését megbízójának. A szaktárcánál azonban hiába érdeklődtünk, egyelőre nem kaptunk rá választ.

Nem cáfolt lapértesülések szerint az AKA Rt. korábban az állami támogatáson felül évi mintegy ötmilliárd forint kompenzációt kért volna a kormánytól azért, hogy az M5-ösön is érvényesek legyenek az állami tulajdonban lévő sztrádákon használatos matricák. Így az állami támogatással együtt csaknem 9-10 milliárd forintjába kerülne évente az államnak a koncessziós szerződés lejártáig az AKA Rt. kompenzálása.

Jean-Loup Beauvoir a magáncég és a kormány képviselőinek folyamatban lévő tárgyalásaira hivatkozva nem tudott a részletekről tájékoztatást adni. Hangsúlyozta, hogy az AKA bármilyen kérdés megvitatására nyitott.

Az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. szeretné az M5-ös autópálya Kiskunfélegyháza és Szeged közötti hatvan kilométeres szakaszát is megépíteni, amire a koncessziós szerződés szerint 2003. december 31-ig opciós joga van - tájékoztatta lapunkat Jean-Loup de Beauvoir, az AKA Rt. vezérigazgatója. MAGOS KATALIN-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek