A már meglévő számokból viszont kiszámítható, hogy a negyedik negyed teljesítménye milyen arányban van a megelőző három hónapéval. A Bloomberg által megkérdezett közgazdászok szerint mintegy fél százalékkal zsugorodott a gazdaság. A harmadik negyedévben 0,1 százalékos volt a visszaesés, előtte pedig - ezzel a mércével mérve - stagnált a gazdaság. A recesszióra használt leggyakoribb definíció szerint két egymást követő negyedévben kell csökkenő GDP-t mutatni. Ennek - mint ahogy az már korábban is sejthető volt - tavaly a második fél évben eleget tett a német gazdaság.
A gyenge eredmény a világgazdasági környezet romlásával van összefüggésben. Ennek köszönhető, hogy az exportdinamika majdnem harmadára esett vissza, a beruházások pedig jelentősen csökkentek. Korábban a kormány már gyorsulást várt 2002-re, elemzők azonban a mostani adat láttán kételkednek abban, hogy az idei GDP-növekedés jelentősen meghaladná a tavalyit.
Optimizmusra adhat okot, hogy novemberben már növekedtek az ipari megrendelések, javult az üzleti bizalom, és a kiskereskedelmi forgalom is biztatóan alakult. Bár egy időszak adatai azonban még jelezhetnek trendfordulót, az üzleti élet több jeles képviselője is úgy véli, hogy Németország elérte a mélypontot. Sokan bíznak abban is, hogy az Európai Központi Bank kamatcsökkentéseinek is beérik a hatása.
Erre Magyarországnak is szüksége lenne, hiszen a teljes kivitel több mint egyharmada oda irányul. A kedvezőtlen világgazdasági folyamatok begyűrűzése után a hazai exportdinamika is megérezte a kereslet visszaesését.
Tavaly mindössze 0,6 százalékos volt a GDP-növekedés Németországban. Európa legnagyobb gazdaságának az 1993-as recesszió óta ez a leggyengébb teljesítménye. A szövetségi statisztikai hivatal egyelőre nem hozta nyilvánosságra az utolsó negyedév növekedési eredményét, mindössze anynyit közölt, hogy az utolsó három hónapban a hozzáadott érték hozzávetőleg megegyezett az előző év azonos időszakában mérttel. Madár István-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.