Egyelőre nem tudja pontosan az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP), hogy az egészségügyi intézményekben milyen alvállalkozások működnek, csupán azokról a szolgáltatókról van ismerete, amelyekkel közvetlenül köt szerződést. Viszont csak akkor tud jobb minőségű ellátást vásárolni a járulékot fizetőknek, ha módjában áll valamennyi egészségügyi szolgáltatás ellenőrzése - mondta lapunknak Oberfrank Ferenc. Az új kórháztörvény szerint 2003 derekáig kötelező a szerződések felülvizsgálása.
A biztosító tavaly 60,5 milliárd forintot - a gyógyítókassza 15 százalékát - fizetett a vállalkozási formában ellátott szolgáltatásokért. Ebből viszonylag kis hányad jutott a közvetlenül vele szerződött vállalkozóknak, a nagyobbik részt az önkormányzati tulajdonú intézmények alvállalkozásai vitték el. Ez utóbbiakról meglehetősen homályos a kép, hiszen a gyógyintézmények maguk döntik el, hogy milyen munkát bíznak külső vállalkozókra.
Annyi tudható, hogy már évek óta bizonyos, a gyógyításhoz nem közvetlenül kapcsolódó tevékenységeket - konyhai munka, takarítás - vállalkozókra bíztak. Az utóbbi időben azonban egyre több gyógyítási munka kerül magánvállalkozásba. Ennek a főigazgató szerint elsődlegesen az az oka, hogy a gyógyintézmények és tulajdonosaik önerőből nem tudnák megvásárolni a vizsgálatokhoz szükséges drága eszközöket. Példaként említett egy korszerű egyetemi hemodinamikai laboratóriumot, ahol vállalkozásban végzik egyebek mellett a szív koszorúereinek vizsgálatát. Egy ilyen beavatkozásért 23 ezer forintot fizet az OEP a klinikának, a számlát a klinika rendezi a laboratórium működtetőjével. Más diagnosztikai vizsgálatra is kötöttek alvállalkozói szerződéseket a kórházak. Ilyen például a mágneses elven működő képalkotó berendezés (MRI) vagy a komputeres tomográfvizsgálat. Az ehhez szükséges orvosi eszközök kiépítése több száz millió forintba kerül. Egy teljes testi MRI-vizsgálatért az OEP 220 ezer forintot fizet. Érthető, hogy tudni akarja: indokoltak-e ezek a költségek - állítja Oberfrank Ferenc, aki szerint nem tisztázott az alvállalkozásokban dolgozók státusa, foglalkoztatója sem.
A decemberben elfogadott törvény előírja, hogy az önkormányzati és állami tulajdonú kórházak OEP-pel kötött szerződéseibe 2003-tól be kell venni azt is, hogy kivel, milyen tevékenységre kötnek alvállalkozói megállapodást. Ennek elmulasztása esetén a kórháznak pályázatot kell kiírni a tevékenységre, amit szakmai szempontból a tisztiorvosi hivatal és az egészségügyi tárca, költséghatékonysági vonatkozásban pedig az OEP bírál majd el. A pályázatról ki kell kérni a Magyar Orvosi Kamara és az érintett betegszervezetek véleményét is.
A főigazgató azt is elmondta, hogy az alapellátásban dolgozó háziorvosok többsége is vállalkozóként látja el a betegeket, ám többségük az önkormányzat tulajdonában lévő rendelőt és berendezéseit csupán bérli, tehát nem történt még meg a valódi privatizáció.
Az egészségügyi vállalkozók egy másik csoportja azonban magánbefektetőként, közvetlenül az OEP-pel kötött - jól átlátható - finanszírozási megállapodást. A vállalt feladat ellátásához nekik kell biztosítani a tárgyi és a személyi feltételeket. Ehhez szükség volt arra, hogy a lakosság egészségügyi ellátásáért felelős önkormányzattól, vagy az államtól feladatellátási, -átvállalási szerződést kössenek. Köztük vannak például a vesebetegek művesekezelését végző szolgáltatók, akik az elmúlt tíz év alatt 11 milliárd forintot fektettek be új műveseállomások építésébe. Ennek eredménye, hogy megszűnt a vesebetegek várólistája, pedig korábban az 50 évesnél idősebbek művesekezeléséről vagy annak elvetéséről bizottság döntött. Közvetlenül az OEP-pel kötöttek szerződést továbbá egyes magánklinikák, elsősorban a korábban hiányzó egészségügyi beavatkozások végzésére. Köztük említhető a művi megtermékenyítést végző fővárosi Kaali Intézet. Az OEP e beavatkozásokért 250-360 ezer forint közötti összeget fizet.
Oberfrank Ferenctől megtudtuk, hogy ugyan a privát szolgáltatóknak is meg kell újítani az OEP-pel korábban kötött szerződéseiket, ám azok határozatlan időre szólnak, az új törvény miatt nem kell tartani a szerződések felbontásától. Fontos azonban, hogy érvényes működési engedélyük legyen a tisztiorvosi szolgálattól.
A törvény ugyan ösztönzi a magántőke bevonását, de előírja: nem köthető alvállalkozói szerződés a gyógyszer, a gyógyászati segédeszköz gyártásával, forgalmazásával foglalkozó cégekkel. A korlátozás célja, hogy megakadályozza: a beteg érdekei helyett a tulajdonos gyártó vagy forgalmazó érdekei kerüljenek előtérbe.
Nógrádi Tóth Erzsébet
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.