A jelenlegi nyilvántartásokkal nem lehet eleget tenni az EU elvárásainak. Az unió által elfogadott adatszolgáltatásra már a csatlakozás előtt képesnek kell lennie Magyarországnak - fejtette ki a Világgazdaságnak Kakuk Lajosné, a Belügyminisztérium (BM) főtanácsosa. Ez érdekünk is, hiszen az unió így kaphat valós képet a meglévő vagyon nagyságáról, illetve az infrastruktúra fejlettségéről.
A kormány tavaly márciusban módosította az önkormányzati ingatlanvagyon nyilvántartásáról és az adatszolgáltatásról szóló rendeletet. Teljes körben fel kell értékelniük többek között az olyan forgalomképtelen - azaz eladhatatlan - vagyontárgyakat is, mint az utak, hidak, közművek, parkok, lépcsők, köztemetők. Be kell árazni a polgármesteri hivatalokat, az iskolákat, orvosi rendelőket, könyvtárakat, sportlétesítményeket - tehát az önkormányzati feladatok ellátásához szükséges ingatlanokat.
Szintén értékelni kell a forgalomképes, azaz önkormányzati döntés esetén eladható ingatlanokat is. Az érintett minisztériumok - a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) bevonásával - módszertani útmutatót dolgoztak ki az egységes szempontok alapján történő vagyonértékeléshez.
Az önkormányzatoknak eredetileg már 1992-ben el kellett készíteniük ingatlan-nyilvántartásukat. A számviteli törvény azt is előírja, hogy a vagyont bekerülési értéken tartsák nyilván, de ezek az elszámolások meglehetősen hiányosak, amit az Állami Számvevőszék (ÁSZ) minden évben kifogásol.
A KSH 1994 óta gyűjti az önkormányzatok ingatlanvagyonáról szóló adatokat. A helyhatósá-gok minden évben kitöltenek és beküldenek egy erről szóló adatlapot, de ennek alapján a vagyon értékéről nem lehet reális következtetéseket levonni - mondta lapunknak Farkas János, a KSH társadalomstatisztikai főosztályának vezetőhelyettese. A 2001. évi öszszesítésben az önkormányzatok tulajdonában csaknem 850 ezer ingatlan szerepel, s ebből 600 ezer nem volt értékelve, illetve le volt írva nullára. A 2000. évi zárszámadási törvény szerint az önkormányzati szféra ingatlanvagyona eléri az 1400 milliárd forintot, de a becslések szerint a valódi érték ennek többszöröse lehet.
Az értékelés kétféle megközelítésben lehetséges - mutatott rá a BM főtanácsosa. Az egyik az, hogy a könyv szerinti bruttó értékből - a bekerülési értékből - indulnak ki, és ezeket az útmutatóban megadott indexekkel beszorozzák. A másik lehetőség az újra-előállítási értékből történő számítás. Az útmutató megyei közigazgatási hivatalokon keresztül már eljutott az önkormányzatok többségéhez, de hamarosan megjelenik a Belügyi Közlönyben is.
Nincs reális esély arra, hogy az önkormányzatok az év végéig el tudják végezni ezt a munkát, tapasztalataink szerint ugyanis a legtöbben még hozzá sem kezdtek - jelentette ki lapunknak a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) főtitkára. Zongor Gábor szerint az ingatlanvagyon felmérésére szükség van, de ez már a sokadik feladat, amit a kormány a helyhatóságokra testál anélkül, hogy költségvetési forrást biztosítana hozzá. A mintegy 1700 települést tömörítő érdekképviselet főtitkára kifejtette: a nagyvárosokban inkább az ingatlanok nagy száma okozhat gondot, míg a kistelepüléseken sem ingatlanszakértők nincsenek, sem pénz, s gyakran a meglévő nyilvántartások sem megfelelőek.
Azoknak a helyhatóságoknak, amelyek rendesen vezették a nyilvántartást, illetve eleget tettek a számviteli törvénynek, nem jelent gondot az új ingatlankataszter felfektetése - állítja a BM főtanácsosa. Minisztériumi irányítással felkészítették a megyei közigazgatási hivatalok, illetve a területi államháztartási hivatalok munkatársait, akik tanfolyamokat tartanak az önkormányzatoknak. Így a településeknek nem, vagy csak részben lesz arra szükségük, hogy külső szakértőt vegyenek igénybe.
Elképzelhetetlen, hogy külső segítség nélkül a kistelepülések meg tudják oldani ezt a feladatot - fejtette ki Nádor Rudolfné, az 500 települést tömörítő Községi Önkormányzatok Szövetségének elnöke. A községek polgármesteri hivatalaiban nem dolgoznak olyanok, akik értenének az ingatlanbecsléshez, a nyomtatványok, adatlapok pedig túlságosan bonyolultak. Szakértők már most is jelentkeznek az önkormányzatoknál, de pénz nincs arra, hogy megfizessék őket. A központi költségvetésből járó források nem elegendőek a kötelező feladatok ellátásához sem, ahhoz is a szűkös saját forrásokból kell hozzátenni - tette hozzá az elnök, aki egyben a 3200 lakosú Hosszúhetény polgármestere.
Kecskés Ágnes
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.