BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sztrádadíjbevételből fejlesztés

Az idén januárban az éves matricából négy százalékkal több fogyott, mint 2001 első hónapjában, a 2000. évit pedig 19 százalékkal haladta meg - mondta lapunk érdeklődésére Béni Gyöngyi, az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt. szóvivője. Ez alátámasztja azt a várakozást, amely szerint az utakat rendszeresen igénybe vevők egyre nagyobb hányadának éri meg az éves matrica használata. A haviakból is több fogyott, mint tavaly, a heti- matricák keresletének visszaesését az eladott éves és havibérletek számának növekedése okozhatja.

Az ÁAK adatai szerint a matricaértékesítésből származó bruttó árbevétel 2001-ben meghaladta a 11,3 milliárd forintot, amely 9,1 százalékkal volt több, mint 2000-ben. Az eladott bérletek darabszáma kilenc százalékkal növekedett. A 2001. december 23-án megjelent Kövim-rendelet átlagosan 3,8 százalékkal emelte az autópályák matricaárait. A három éve bevezetett matricás rendszer tapasztalatainak megfelelően az éves bérletek túlnyomó részét év végén, illetve az új esztendő első hónapjában vásárolják. Az idei matricák több mint felét a viszonteladók értékesítették, de az előző évhez képest 20 százalékkal nőtt az ÁAK saját (ügyfélszolgálatoknál, fel- és lehajtó ágakon történő értékesítés) forgalma.

A társaság díjbevételeit az általa kezelt autópályák üzemeltetésére és fenntartására fordítja. Béni Gyöngyi elmondta, hogy tavaly a sztrádáknál az egységes műszaki és szolgáltatási színvonal fejlesztésére 8,2 milliárd forintot fordítottak. Ennek keretében 93 kilométernyi félautópálya (az M1-esen 62, az M3-son 13, az M5-ösön és az M0-áson kilenc-kilenc kilométer) kapott új vagy megerősített burkolatot, mintegy 150 000 tonna aszfalt felhasználásával. Megkezdődött három pár egyszerű és egy pár komplex pihenőhely felújítása az M1-es mentén. Útüzemi beruházásként elkészült az M1-esnél 192 kilométer kétoldali hosszban a védőkerítés, folytatták az M0-s autóút fizikai elválasztásának kiépítését. Így az autóút hosszának már 42 százalékán a két irány forgalma egymástól elválasztva halad.

A hídfelújítási munkák értéke 1,5 milliárd forint volt. Ennek keretében a kezelt állomány több mint 11 százalékánál, összesen 49 hídnál valamilyen beavatkozás történt. (Ebből 30 az M1-esen, 11 az M0-son, öt az M3-ason és három az M7-esen.) Az M1-es autópálya kilenc vasalt talajtámfalas hídjából hétnek a végleges javítása is befejeződött. A Nemzeti Autópálya Rt. beruházásában az M7-es autópályán további 96 híd újult meg.

Magos Katalin

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.