A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) vezetői kollégiuma kijelölte annak a testületnek a tagjait, amelynek a reklámfelira-tokra vonatkozó új törvénnyel kapcsolatos vitás esetekben kell majd állásfoglalásokat hoznia - tudta meg a Világgazdaság. A bizottság elnöke Kiefer Ferenc akadémikus, titkára Kenesei István, az MTA Nyelvtudományi Intézetének az igazgatója lesz, s a tagok között van Grétsy László is. A bizottság már a jövő héten megkaphatja az első, vitatott hirdetésekkel összefüggő beadványokat, amelyekkel kapcsolatban azt kell megvizsgálnia, hogy a benne szereplő szavak idegenek-e, vagy jövevényszóként beépültek a magyar nyelvbe.
A gazdasági reklámok és üzletfeliratok, továbbá az egyes közérdekű közlemények magyar nyelvű közzétételéről szóló törvény február 17-én lép életbe. Ennek értelmében az idegen nyelvű reklámfeliratok mellett a hirdetések magyar megfelelőjét is fel kell tüntetni. A jogszabály a rádió- és televízióműsorokra, a szabadtéri reklámhordozókra, valamint a sajtótermékekre is kiterjed - ismertette Kovács Ferenc, az Igazságügyi Minisztérium (IM) főosztályvezető-helyettese. Nem tartoznak a jogszabály hatálya alá azok az üzletfeliratok, amelyek azonosak az üzlet tulajdonosának nevével, így a bevásárlóközpontok többségénél sem kell magyarul kiírni az elnevezést. Az IM illetékese szerint a hirdetők költségeinek csökkentése miatt fogalmazták úgy a törvény szövegét, hogy a meglévő feliratokra csak 2003. január 1-jétől vonatkozzanak az előírások.
A változtatásoknak lesz költségvonzatuk, de nagyságuk mérsékelt lehet - vélekedett Nagy Péter. A Magyar Reklámszövetség főtitkára kifejtette: jelenleg sem túl magas az idegen nyelvű hirdetések aránya - az óriásplakátoknál nem haladja meg a 10 százalékot - , s a márkaneveket és a szlogeneket, amelyeket védjegyeztettek, nem kell magyarítani.
Nem jelenthet különösebb költségvonzatot az új előírások betartatása a fogyasztóvédelmi hatóságoknak és a jegyzőknek sem. Kolozsi Sándor, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FVF) munkatársa elmondta: a reklámok felügyeletét eddig is e hatóság látta el, így a meglévő apparátusnak kell az eddiginél egy szemponttal többet figyelembe vennie. A fogyasztóvédők pénzbírsággal sújthatják az előírásokat be nem tartó cégeket, míg vitás esetekben az MTA állásfoglalása alapján kell döntést hozniuk, igaz, a határozat ellen fellebbezés nyújtható be - tette hozzá Kolozsi Sándor. Másodfokon az FVF jogosult eljárni, de döntését kereset benyújtásával meg lehet támadni. Ilyenkor a bíróság mondhatja ki a végső szót. Az FVF munkatársa szerint számos esetben szükség lehet a bíróság állásfoglalására, mert a reklámokkal kapcsolatos vitás esetek száma ugyan évről évre csökken, de az FVF elé jutó évi 60-70 ügy közel 80 százalékában a másodfokú döntést sem fogadják el az érintettek, s csak a bíróság mondja ki a végső határozatot.
Németh I. Gergely
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.