Budapest most elkészült városfejlesztési koncepciója felvázol egy nagy távlatú, 30-40 évre szóló jövőképet, s részletesebben kidolgoz egy ezen alapuló hosszú távú, 15 éves fejlesztési stratégiát. A koncepció a hagyományos infra-struktúra-orientált tervezésnél tartalmilag bővebb, foglalkozik a gazdaságfejlesztéssel, a lakáspolitikával, a környezeti és a szociális kérdésekkel is.
A koncepció hat alapvető stratégiai célt jelöl ki. Ezek közé tartozik a budapesti gazdaság hatékonyságának elősegítése, a közlekedési krízis oldása, illetve az épített és természeti környezet minőségének javítása. Itt szerepel a sokszínű kulturális kínálat biztosítása, az oktatási és egészségügyi feltételek javítása, a legveszélyeztetettebb városrészek lepusztulásának megakadályozása és a jobb együttműködés megteremtése a kerületekkel, illetve az agglomerációval.
A négy év alatt elkészült anyagot a főváros elküldte a kerületeknek, a szakhatóságoknak, a gazdasági, társadalmi és civil szervezeteknek, s április 15-ig várják az észrevételeket. Az ezek alapján módosított koncepció várhatóan nyár elején a fővárosi közgyűlés elé kerül - fejtette ki Schneller István, Budapest főépítésze.
A hivatalos véleményezési folyamattal párhuzamosan a főváros négy vitafórumot szervez a városházán. Elsőként - jövő héten kedden - a gazdasági fejlődés perspektíváiról és az önkormányzat beavatkozási lehetőségeiről lesz szó. A koncepciót készítő szakértők szerint Budapest gazdasági adottságai alapvetően kedvezőek, a város a javuló magyar gazdaságon belül is különleges szerepet tölt be. A rendszerváltás óta a vállalkozások 40-45 százaléka a fővárosban működik, a budapesti gazdaság termelékenysége másfélszerese a vidéki átlagnak. A Magyarországra érkező külföldi működőtőke 50-60 százaléka a fővárosba kerül.
Budapest reálisan megcélozhatja a kelet-közép-európai térségben, hogy jelentős szerepet töltsön be az informatikában, a kereskedelemben, és a térségbe irányuló nemzetközi pénzügyi, üzleti és szolgáltatóbefektetések információs központjává váljon. A nemzetközi tendenciákat tekintve nincs komoly valószínűsége, hogy a magyar főváros nemzetközi pénzügyi központtá legyen. Sokkal nagyobb lehetősége van a jelentős nemzetközi logisztikai szerepnek - bár ez veszélyeztetheti is egy a polgárai és vendégei által élhető város kialakulását, ha az úthálózatok és a közlekedési kapcsolatok nem megfelelőek.
A még beépítetlen, szabad területek legjobban elérhető részein továbbra is erősödni fog a magánszektor fejlesztési szándéka. Budapestnek is szüksége van arra, hogy a zöldmezős telepítésekkel szemben az átmeneti zónát - az egykori iparterületeket a sűrűn beépült pesti városrészek és a városszéli családi házas övezetek között - hozza kedvezőbb helyzetbe. A részben Lágymányosra, tehát Budára is átnyúló zóna most rosszul megközelíthető, tulajdonjogilag erősen felaprózott, épületállománya elavult, így külső beavatkozás nélkül megújulásra nem képes. Emiatt mielőbb szükség lenne a főváros terveiben egyébként szereplő új körgyűrűre a Hungária körút és az M0-s között, valamint északon, majd délen is újabb budapesti hidakra és több sugárirányú kivezető útra, amelyek felértékelnék a területet és vonzóvá tennék a befektetők számára.
Kecskés Ágnes
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.