A tavaly ősszel elfogadott Széchenyi-plusz szerint a 15 éves gyorsforgalmi útfejlesztési programon kívül 38 kiemelten kezelt, településelkerülő, kapacitásbővítő projekt is a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt.-NA Rt. beruházásában valósul meg. Így a korábbiaktól eltérően ezeket sem kell pályáztatni. A 38-akként emlegetett, összességében 140-150 kilométernyi útépítésre sem írtak ki közbeszerzést.

A 38 közúti projektről az NA Rt. alá is írta már a szerződést a MAK-kal - tudta meg a Világgazdaság Bakonyi Istvántól, az NA Rt. kapcsolati igazgatójától. Értéke mintegy százmilliárd forint. Folyamatosan kezdődnek a munkák, valamennyi beruházás 2002-2004 között elkészül. A 38 projekt közül 23 városelkerülő, illetve bevezető szakasz. Ezek összhossza 91 kilométer körül van.

A maradék 15 projekt meglévő utak négynyomúsítása, illetve egyéb kapacitásbővítési munkákat takar, összességében mintegy 55 kilométer hosszúságban. Az alapkőletételeket - mint arról lapunk is hírt adott - már a múlt héten megkezdték a szaktárca vezetői. Ma is kettő elhelyezése szerepel programjukban.

Még ebben a fél évben megkezdődik az M7-es újabb két fázisának az építése. Az NA Rt. a Balatonszárszó-Ordacsehi közötti mintegy 25 kilométeres (alapkőletétele tegnap volt), valamint a horvát határtól visszafelé megvalósuló Becsehely-Letenye közötti körülbelül tíz kilométeres sztrádaszakaszokra is a MAK-tól kért ajánlatot. Ez utóbbi projekt része a szlovén határ felé való mintegy 25 kilométeres leágazás, a M70-es autópályává fejleszthető autóút Letenye és Tornyiszentmiklós között. E két részből álló beruházás alapkövét - értesült lapunk más forrásból - a tervek szerint a gazdasági miniszter helyezi el április 4-én.

Mindkét projektre megvannak az engedélyek, és az előkészítő munkák (régészet, lőszermentesítés, területbiztosítás) is befejeződtek - mondta el Bakonyi. Az elképzelések szerint az M7-es-M70-es projekt 2003. november 30-ára készül el, a Balatonszárszó-Ordacsehi szakaszt pedig egy évvel később adnák át.

Mint ismeretes, a szakaszokban továbbépülő balatoni sztráda Aliga-Zamárdi közötti szakaszának befejezési határideje 2002. április 30-a. A Zamárdi-Szárszó közötti szakasz fejlesztésére - a Kőröshegy körüli korábbi vita miatt - csak később kerül sor. A völgyhíd próbacölöpözése azonban már megkezdődött. Ordacsehi és Becsehely között is megkezdődtek az előkészületek. Megvan a környezeti hatástanulmány, a múlt hónapban tartottak lakossági közmeghallgatást. Dolgoznak a terveken is.

Magos Katalin