Nyáron lejár a moratórium
Július elsejétől legkevesebb tíz forinttal drágulnak az üzemanyagok. Ennek oka, hogy ekkor érvényesítik az árban a tavaly és az idén januárban elmaradt 6, illetve 5 százalékos jövedékiadó-emelést. Mint emlékezetes, a két évre szóló adótörvények rögzítették a 2001-re és 2002-re vonatkozó adómértékeket, ám az üzemanyagokra - a kormány és a fuvarozói érdekképviseletek közötti megállapodásnak megfelelően - moratóriumot hirdettek. Ennek értelmében csak akkor lépett volna életbe az adóemelés, ha a nyersolaj hordónkénti ára egy teljes negyedéven át 25 dollár alatt marad. A megállapodás hatálya ez év júliusáig szólt, ekkor - a külpiaci feltételektől függetlenül - a benzinár jövedékiadó-tartalmát megemelik a korábban befagyasztott 6+5 százalékkal. Jelenleg egy liter 95-ös ólmozatlan benzin árából 93 forintot tesz ki a jövedéki adó. A 11 százalékos emeléssel ennek mértéke 103 forint lesz, így a benzin ára - ha más tényező nem játszik közre - minimum tíz forinttal nő. Dízelolaj esetén 80,2 forint a jelenlegi jövedéki adó, ez 89-re emelkedik július elsejétől. Nem hagyható figyelmen kívül az sem, hogy mindez a (25 százalékos) áfa alapját is megnöveli.
Egyébként is nő a hazai üzemanyagok ára. Hiszen - a Mol indoklása szerint - a világgazdaság élénkülése és a kőolajtermék-készletek csökkenése miatt folyamatosan emelkedik a motorbenzin és a gázolaj jegyzésára a világpiacon.
Mostanra a térségben újból nálunk szökött a legmagasabbra a benzinár, ami ismét kedvet adhat az illegális üzemanyag-importőröknek. Három évvel ezelőtt még 25 milliárd forintra tették a szakemberek a benzin feketekereskedelme miatt eltűnő költségvetési bevételeket, 2000-ben ez az összeg felére csökkent, tavaly pedig tovább mérséklődött. Mint Kaizinger Tibor, a VPOP főosztályvezetője elmondta, a kedvező tendencia annak köszönhető, hogy a legtöbb szomszédos országban egyre inkább a világpiachoz igazították az árakat, növelték az adótételeket, s - Ukrajna kivételével - lassan felmorzsolódott a csempészetre csábító árkülönbség. Időközben nálunk szigorodott a szabályozás: naponta csak egyszer lehet behozni vámmentesen üzemanyagot a gépkocsi (gyárilag beépített) tankjában.
Az egyes határszakaszokon még nem indult meg feltűnő méretekben a benzincsempészet, de - mint megtudtuk - erre számítva újból intenzívebben figyelik a fináncok a forgalmat. A konkrét árak ismeretében nem vitás, hogy a legtöbb "eset" az ukrán szakaszon fordul elő. Itt a személyforgalom 75-80 százalékát a kifejezett benzinturizmus adja. Meglehetősen "versenyképesek" az ottani árak, hiszen egy liter 95-ös benzin most 80 forintba kerül, a dízelolajért 55-öt kell fizetni. Romániában 50-60 forinttal kell kevesebbet fizetni egy liter benzinért, ám a napi egyszeri vámmentes behozatal miatt kicsi a realizálható haszon, így itt nem sokan vállalkoznak feketefuvarra. Szlovákiában csak 30-35 forinttal olcsóbbak az üzemanyagok, elsősorban a határhoz közeli települések lakói járnak át tankolni. Az esztergomi átkelőhelyen az autók egyötöde üzemanyag-vásárlás miatt lépi át a határt. Előfordul egyébként az is, hogy nem nyerészkedésből tankolnak az autósok a határon túlra, hanem azért, mert az innenső oldalon 15-20 kilométerre sem találnak kutat, viszont odaát 2-3 kilométeren belül van töltőállomás.
Bisztricsány Julianna


