Július elsejétől legkevesebb tíz forinttal drágulnak az üzemanyagok. Ennek oka, hogy ekkor érvényesítik az árban a tavaly és az idén januárban elmaradt 6, illetve 5 százalékos jövedékiadó-emelést. Mint emlékezetes, a két évre szóló adótörvények rögzítették a 2001-re és 2002-re vonatkozó adómértékeket, ám az üzemanyagokra - a kormány és a fuvarozói érdekképviseletek közötti megállapodásnak megfelelően - moratóriumot hirdettek. Ennek értelmében csak akkor lépett volna életbe az adóemelés, ha a nyersolaj hordónkénti ára egy teljes negyedéven át 25 dollár alatt marad. A megállapodás hatálya ez év júliusáig szólt, ekkor - a külpiaci feltételektől függetlenül - a benzinár jövedékiadó-tartalmát megemelik a korábban befagyasztott 6+5 százalékkal. Jelenleg egy liter 95-ös ólmozatlan benzin árából 93 forintot tesz ki a jövedéki adó. A 11 százalékos emeléssel ennek mértéke 103 forint lesz, így a benzin ára - ha más tényező nem játszik közre - minimum tíz forinttal nő. Dízelolaj esetén 80,2 forint a jelenlegi jövedéki adó, ez 89-re emelkedik július elsejétől. Nem hagyható figyelmen kívül az sem, hogy mindez a (25 százalékos) áfa alapját is megnöveli.
Egyébként is nő a hazai üzemanyagok ára. Hiszen - a Mol indoklása szerint - a világgazdaság élénkülése és a kőolajtermék-készletek csökkenése miatt folyamatosan emelkedik a motorbenzin és a gázolaj jegyzésára a világpiacon.
Mostanra a térségben újból nálunk szökött a legmagasabbra a benzinár, ami ismét kedvet adhat az illegális üzemanyag-importőröknek. Három évvel ezelőtt még 25 milliárd forintra tették a szakemberek a benzin feketekereskedelme miatt eltűnő költségvetési bevételeket, 2000-ben ez az összeg felére csökkent, tavaly pedig tovább mérséklődött. Mint Kaizinger Tibor, a VPOP főosztályvezetője elmondta, a kedvező tendencia annak köszönhető, hogy a legtöbb szomszédos országban egyre inkább a világpiachoz igazították az árakat, növelték az adótételeket, s - Ukrajna kivételével - lassan felmorzsolódott a csempészetre csábító árkülönbség. Időközben nálunk szigorodott a szabályozás: naponta csak egyszer lehet behozni vámmentesen üzemanyagot a gépkocsi (gyárilag beépített) tankjában.
Az egyes határszakaszokon még nem indult meg feltűnő méretekben a benzincsempészet, de - mint megtudtuk - erre számítva újból intenzívebben figyelik a fináncok a forgalmat. A konkrét árak ismeretében nem vitás, hogy a legtöbb "eset" az ukrán szakaszon fordul elő. Itt a személyforgalom 75-80 százalékát a kifejezett benzinturizmus adja. Meglehetősen "versenyképesek" az ottani árak, hiszen egy liter 95-ös benzin most 80 forintba kerül, a dízelolajért 55-öt kell fizetni. Romániában 50-60 forinttal kell kevesebbet fizetni egy liter benzinért, ám a napi egyszeri vámmentes behozatal miatt kicsi a realizálható haszon, így itt nem sokan vállalkoznak feketefuvarra. Szlovákiában csak 30-35 forinttal olcsóbbak az üzemanyagok, elsősorban a határhoz közeli települések lakói járnak át tankolni. Az esztergomi átkelőhelyen az autók egyötöde üzemanyag-vásárlás miatt lépi át a határt. Előfordul egyébként az is, hogy nem nyerészkedésből tankolnak az autósok a határon túlra, hanem azért, mert az innenső oldalon 15-20 kilométerre sem találnak kutat, viszont odaát 2-3 kilométeren belül van töltőállomás.
Bisztricsány Julianna
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.