Bár a Strabagnak a közbeszerzés alkalmazását mellőző autópálya-építések kapcsán korábban indított jogorvoslati ügyei még függőben vannak, újabbat indított - tudta meg a Világgazdaság. Tavaly azt követően fordult a döntőbizottsághoz, hogy a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. mint beruházó 2001 márciusában közbeszerzési eljárás nélkül kötött szerződést az M7-es autópálya felújí-
tására és továbbépítésére a
Vegyépszer és a Betonút Rt. alkotta Magyar Autópálya-építő Konzorciummal (MAK). A Strabag szerint közbeszerzés alá tartozó szolgáltatásról van szó. A beruházás értéke - mint arról korábban hírt adtunk - mintegy nettó 36 milliárd forint. A döntőbizottság a Strabag jogorvoslati kérelmét elutasította, a társaság pedig a testület határozata ellen a bírósághoz fordult. A cég érvei között szerepel, hogy ha a bíróság nem találná megállapíthatónak az állami pénzköltés tényét, az autópálya-építés akkor is közbeszerzés hatálya alá tartozna, mivel e ráfordítás minimum állami támogatásnak minősül, amelyet a Magyar Fejlesztési Bank és a beruházó kap. Erre utal szerintük, hogy a felvett hitelek visszafizetéséért a kormány készfizető kezességet vállalt. Akár közvetlenül, akár az állami tulajdonú cégeknek juttatott támogatással finanszírozza az állam az autópálya-építést - érvelt a felperes -, az akkor is a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozik, és ezért kérték a bíróságtól, hogy változtassa meg a döntőbizottság határozatát, illetve rendelje el az ügy újabb vizsgálatát. Az első fokon eljáró Fővárosi Bíróság ez év februárjában június 6-ára napolta el a pert.
A Strabag hasonló ügyben benyújtott jogorvoslati kérelmét a döntőbizottság a bíróságon folyó per jogerős befejezéséig felfüggesztette. Ezúttal az M7-es másik (Budapest felé vezető) pályájának nemrég kezdődött felújításánál kifogásolta a közbeszerzés mellőzését. Az NA Rt. a közel nettó 25 milliárdos beruházásról januárban kötött szerződést a MAK-kal.
A függőben lévő két ügy ellenére a közelmúltban harmadszor is a döntőbizottsághoz fordult a Strabag: a Széchenyi-plusz keretében kiemelten kezelt 38 projekt közbeszerzést mellőző megépítését kifogásolja. Az NA Rt. öszszesen nettó 82 milliárd forintos beruházásra - mint arról lapunk beszámolt (VG, március 28.) - szintén a MAK-kal kötött szerződést. (Kommentár a 20. oldalon)
munkatársunktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.