BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nőtt a használtautó-behozatal

Több mint kétszer annyi használt autót hoztak be az országba az első negyedévben, mint tavaly ilyenkor. A szigorítások hatására megduplázódtak az adásvételi számlákon szereplő összegek. Bár kisebb arányban, de az új autók értékesítése is növekszik.

Továbbra is hatalmas lendülettel folyik a külföldi használt autók behozatala az országba. Januártól mostanáig a magánimportban nyolcezer, a kereskedelmi forgalomban kilencezer gépkocsi lépte át a határt. Mindkét adat több mint kétszerese a tavalyi első negyedévinek. Az első néhány hét tapasztalatai szerint már érződik a hatása a törvényi szigorításnak - mondta lapunknak Fekete Attila, a gépkocsi-behozatalra szakosodott vámhivatal parancsnokhelyettese -, átlagosan duplájára nőttek a számlaösszegek a tavalyihoz képest. Míg tavaly az átlagos vámérték 400 ezer forint volt, most meghaladja a 750 ezret.

Indokolt volt a szigorítás: az utóbbi években, különösen a kereskedelmi fogalomban, elképesztő méreteket öltött a csalás.

Az elmúlt év végén született jogszabályváltozások némileg új keretet adtak a használt autók importjának - emlékeztetett Fekete Attila. A december 19-től hatályos rendelkezés szerint ezentúl nem családonként, hanem személyenként lehet külföldről autót behozni. Megszorítást jelent viszont, hogy csak azok élhetnek ezzel a lehetőséggel, akik vezetői engedéllyel rendelkeznek. Az idén januártól változott a vámérték meghatározásának a szabálya, azaz ha a számlán szereplő vételár 50 százalékkal eltér az összehasonlító értéktől, a vámhatóságnak joga van elvetni az összeget, és - magánimport esetén - a magyarországi átlagárnak megfelelő (vámmal, adókkal csökkentett) összehasonlító árat alkalmazni. Ez egyébként a magánforgalomnak kifejezetten kedvező változás, hiszen itt korábban 20 százalékos különbség volt az inkriminált határ. A kereskedők esetében azonban egyértelmű szigorításról van szó, ugyanis náluk korábban nem volt ilyen megkötés. Ha most a vámhatóság a hivatásos kereskedő által bemutatott számlán irreálisan alacsony vámértéket talál, lehetősége van arra, hogy a nemzetközi vámértékegyezmény figyelembevételével állapítsa meg a vámfizetés alapját.

Figyelemre méltó tapasztalat, hogy a használt autók mellett nem csökken az újak iránti érdeklődés sem. Bár még nincs meg valamennyi gépkocsimárkára az első háromhavi értékesítési adat, Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke szerint legalább 10-15 százalékkal múlja felül az idei első negyedév forgalma a tavalyit. Mint az elnök megemlítette, elsősorban a franciák "dübörögnek", ez húzza maga után az átlagot.

Ez a tendencia megdönteni látszik azt az elméletet, miszerint azért vesznek előszeretettel használt autót a magyarok, mert nincs pénzük új jármű vásárlására. Azt azonban továbbra is lehet állítani, hogy azért nőtt meg a külföldi használt gépkocsik ázsiója, mert jóval olcsóbban megvásárolható egy Nyugat-Európában kiszolgált kocsi, mint amit itthon kínálnak a használtautó-telepeken vagy -vásárokon. Hozzáértők szerint amíg például egy tízéves FIAT Uno egy hazai kereskedésben 7-800 ezer forintba kerül, addig egy ugyanilyen járművet 2-300 ezer forintért be lehet szerezni külföldön. Még akkor is megéri, ha ezért hosszú utat kell megtenni, ki kell fizetni a körülbelül 100 ezer forintra tehető vámterhet, a mintegy 120 ezer forintot felemésztő hatósági díjakat. Útiköltséggel együtt sem éri el az ár az itthoni ajánlatot.

Bisztricsány Julianna

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.