Továbbra is hatalmas lendülettel folyik a külföldi használt autók behozatala az országba. Januártól mostanáig a magánimportban nyolcezer, a kereskedelmi forgalomban kilencezer gépkocsi lépte át a határt. Mindkét adat több mint kétszerese a tavalyi első negyedévinek. Az első néhány hét tapasztalatai szerint már érződik a hatása a törvényi szigorításnak - mondta lapunknak Fekete Attila, a gépkocsi-behozatalra szakosodott vámhivatal parancsnokhelyettese -, átlagosan duplájára nőttek a számlaösszegek a tavalyihoz képest. Míg tavaly az átlagos vámérték 400 ezer forint volt, most meghaladja a 750 ezret.
Indokolt volt a szigorítás: az utóbbi években, különösen a kereskedelmi fogalomban, elképesztő méreteket öltött a csalás.
Az elmúlt év végén született jogszabályváltozások némileg új keretet adtak a használt autók importjának - emlékeztetett Fekete Attila. A december 19-től hatályos rendelkezés szerint ezentúl nem családonként, hanem személyenként lehet külföldről autót behozni. Megszorítást jelent viszont, hogy csak azok élhetnek ezzel a lehetőséggel, akik vezetői engedéllyel rendelkeznek. Az idén januártól változott a vámérték meghatározásának a szabálya, azaz ha a számlán szereplő vételár 50 százalékkal eltér az összehasonlító értéktől, a vámhatóságnak joga van elvetni az összeget, és - magánimport esetén - a magyarországi átlagárnak megfelelő (vámmal, adókkal csökkentett) összehasonlító árat alkalmazni. Ez egyébként a magánforgalomnak kifejezetten kedvező változás, hiszen itt korábban 20 százalékos különbség volt az inkriminált határ. A kereskedők esetében azonban egyértelmű szigorításról van szó, ugyanis náluk korábban nem volt ilyen megkötés. Ha most a vámhatóság a hivatásos kereskedő által bemutatott számlán irreálisan alacsony vámértéket talál, lehetősége van arra, hogy a nemzetközi vámértékegyezmény figyelembevételével állapítsa meg a vámfizetés alapját.
Figyelemre méltó tapasztalat, hogy a használt autók mellett nem csökken az újak iránti érdeklődés sem. Bár még nincs meg valamennyi gépkocsimárkára az első háromhavi értékesítési adat, Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke szerint legalább 10-15 százalékkal múlja felül az idei első negyedév forgalma a tavalyit. Mint az elnök megemlítette, elsősorban a franciák "dübörögnek", ez húzza maga után az átlagot.
Ez a tendencia megdönteni látszik azt az elméletet, miszerint azért vesznek előszeretettel használt autót a magyarok, mert nincs pénzük új jármű vásárlására. Azt azonban továbbra is lehet állítani, hogy azért nőtt meg a külföldi használt gépkocsik ázsiója, mert jóval olcsóbban megvásárolható egy Nyugat-Európában kiszolgált kocsi, mint amit itthon kínálnak a használtautó-telepeken vagy -vásárokon. Hozzáértők szerint amíg például egy tízéves FIAT Uno egy hazai kereskedésben 7-800 ezer forintba kerül, addig egy ugyanilyen járművet 2-300 ezer forintért be lehet szerezni külföldön. Még akkor is megéri, ha ezért hosszú utat kell megtenni, ki kell fizetni a körülbelül 100 ezer forintra tehető vámterhet, a mintegy 120 ezer forintot felemésztő hatósági díjakat. Útiköltséggel együtt sem éri el az ár az itthoni ajánlatot.
Bisztricsány Julianna
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.