A világgazdaság gyengülése és a szeptemberi amerikai terrortámadások nemcsak a világturizmus volumenében, hanem szerkezetében is jelentős változásokat kényszerítettek ki. A szűkülő piacon egyre növekvő verseny ugyan a legtöbb szereplő esetében szükségszerűen veszteséget jelentett, akadtak azonban olyanok is, akik éppen rugalmasságuknak és ellenálló képességüknek köszönhetően javítottak piaci szerepükön. Évről évre e piaci átrendeződéseket igyekszik az élbolyban kimutatni a Euromoney vizsgálata, amely az idén március és május folyamán olvasóit megkérdezve és a kapott 165 választ értékelve vette számba a legkedveltebb szállodákat, reptereket és légitársaságokat. A világ 71 nagyvárosát vizsgáló felmérésben tavalyhoz képest 14 szálló volt csak képes megőrizni első helyét.
Budapesten a listát az Inter-Continental vezeti, megelőzve a tavalyi győztes Kempinskit, valamint a Marriottot és a Hyattet, ezeket a Hilton követi. A legjobbnak tartott szállodaláncok közül a magazin olvasói számára a legnagyobb csalódást a Holiday Inn nyújtotta, amelyet a Hilton, majd a Sheraton és a Marriott követ. A lista alján, tehát a relatíve legkedvezőbb pozícióban az Ibis és a Ramada található.
A légitársaságok versenyében a British Airways számít abszolút győztesnek, a többiek kevesebb mint feleannyi támogató szavazatot kaptak. A brit cég bizonyult ugyanis a Londonba, New Yorkba, Tokióba utazók között kedvencnek, de a kérdőíven szereplő másik hat nagyvárosba utazáskor is a legjobb három között szerepelt a British Airways neve. Öszszesítésben a második helyet azonban így is határozottan a Lufthansa szerezte meg. A Euromoney itt is adott lehetőséget, hogy olvasói esetleges csalódottságukat kifejezésre juttathassák: a legkevésbé kedvelt légitársaságok listáját az American Airlines vezeti, mögötte az Alitalia, az Aeroflot és az United Airlines található. Az olvasók személyes véleményét kutató elemzés végül a repterekkel való megelégedettséget vette számba, ezek alapján a Heathrow a legkedveltebb, ezt a szingapúri Changi, majd pedig a koppenhágai és az amszterdami légikikötő követi.
Az elmúlt időszak fokozódó versenyéből az tudott tehát sikeresen kikerülni, aki a kedvező árak mellett "extra gondoskodást" is tudott nyújtani a vendégek megnyerése érdekében - fogalmaz a London legkedveltebb hotelének minősített Westbury képviselője. Ennek egyik lehetséges eszköze az exkluzivitás, illetve a specializáltság hangsúlyozása, amit az Estrel Hotel, Európa legnagyobb szabadidős és konferenciaszállója az egészséges életmódban igyekszik megtalálni. A berlini 1125 szobás létesítmény minden vendégének energiaitalokat, bioételeket, sportolási lehetőséget és szaunát kínál - az 50 millió eurós árbevétel mellett mutatkozó rekordnyereségét tekintve sikerrel.
A légitársaságok, amelyeket költségoldalról a szeptemberi terrortámadások után megnövekedett biztosítási díjak, árbevételi oldalról pedig a "körítést mellőző" olcsó légicégek szorongatnak, szintén különszolgáltatásokkal igyekeznek utasokat szerezni, illetve megtartani. Fő fegyvereik az olyan akciós csomagok, amelyek keretében szállodai szobafoglalás és autókölcsönzés együtt kedvezőbb árakon érhető el. A korábban kedveltsége kapcsán már említett British Airways pedig az Európán belüli utakra ingyen engedi föl a szülőkkel jegyet váltó gyerekeket.
Az idegenforgalom szereplői együtt várják tehát a kilábalást, amely a jelek szerint a vártnál hamarabb bekövetkezhet. A Turisztikai Világszervezet (WTO) adatai szerint az ágazat bizonyította életképességét, hiszen a visszaesés tavaly globálisan alig 0,6 százalék volt, amelyet az idei növekedési ütem könnyűszerrel korrigálhat, és évtizedes távlatban megvalósulhat a 4 százalékos bővülést jelentő trend. A javulásnál kulcsszerepet játszhatnak az amerikai utazók, a vezető európai szállodák legtöbbjénél a vendégek mintegy 40 százaléka észak-amerikai, az ő költéseik pedig - mégha a dollár gyengül is az euróval szemben - messze a legmeghatározóbb az ágazatban. Különösen sóvárog az amerikai turisták után az Egyesült Királyság, a száj- és körömfájásjárvány ugyanis eleve drámaian csökkentette a látogatók számát, a terrortámadás angolszász turizmusra gyakorolt átlag feletti hatása miatt pedig már gyakorlatilag sokan a redőnyt is kénytelenek voltak lehúzni.
Bár a világturizmus adatai szerint a bizalom egyértelműen javulást mutat, az idegenforgalom azonban a jelek szerint némiképp megváltozott szerkezetben éled újjá: New Yorkot, Párizst, Isztambult még jóval kevesebben látogatják, míg az ázsiai és kanadai hotelek a vendégek növekvő számáról adnak hírt. Kétségtelenül jót tett az utazási kedvnek a Dél-Korea és Japán rendezte futballvébé is.
Mráz Dániel
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.