Harmonizálnák a dízeladót
Brüsszel a gázolajra kivetett fogyasztási adó egységesítését javasolta, hogy végképp egyenlővé tegyék a különböző tagállamok fuvarozói számára a versenyfeltételeket. Az indítvány - aminek elfogadása csak egybehangzó döntéssel lehetséges - font-, illetve eurómilliárdokkal rövidítené meg az Egyesült Királyság, illetve Németország költségvetését.
Az egyenlő versenyfeltételeknek a tagországokban való megteremtését továbbra is súlyosan sérti, hogy a fuvarozócégek lényegesen eltérő adókulcsokkal drágított üzemanyagot kénytelenek használni. A torzítást ugyan mérsékli, hogy az EU korábban elfogadott egy ezerliterenként 245 eurós minimál-adótételt, arra azonban semmilyen szabály sincs, hogy ettől felfelé mennyire lehet eltérni. Ez utóbbi miatt a brit adóhatóságok például ezer liter után 700 eurónyi fogyasztási adót szednek be, a németek 450, a dánok pedig 400 eurónyit. Alig az uniós minimáltételek felett adóztatják viszont az adott üzemanyagfajtát a görögök, a luxemburgiak és portugálok. A Financial Times szerint a Brüsszel javaslatára elfogadandó egységes kulcs valahol az ezerliterenkénti 350 euró környékén lenne. Ennek bevezetéséhez csak minimális korrekciókat kellene végrehajtani Olasz-, Francia- és Spanyolországnak, ahol hatalmas kamionflottákat üzemeltetnek a fuvarozói szektor vállalkozói.
Megfigyelők szerint az Európai Bizottság csak kemény harc árán tudja majd elfogadtatni a javaslatát, mert egyes kormányok - főleg London - mereven ragaszkodnak az adóztatásban meglévő jogkörükhöz. Berlin számára az amúgy is feszült költségvetési egyensúlyi viszonyok kezelhetősége jelent súlyos kihívást. A két állam fuvarozói viszont örömmel üdvözölnék Brüsszel sikerét, mert szervezeteik már hosszabb ideje eredménytelenül kampányolnak a piaci pozícióikat veszélyeztető magas adók miatt.


