Brüsszel a gázolajra kivetett fogyasztási adó egységesítését javasolta, hogy végképp egyenlővé tegyék a különböző tagállamok fuvarozói számára a versenyfeltételeket. Az indítvány - aminek elfogadása csak egybehangzó döntéssel lehetséges - font-, illetve eurómilliárdokkal rövidítené meg az Egyesült Királyság, illetve Németország költségvetését.
Az egyenlő versenyfeltételeknek a tagországokban való megteremtését továbbra is súlyosan sérti, hogy a fuvarozócégek lényegesen eltérő adókulcsokkal drágított üzemanyagot kénytelenek használni. A torzítást ugyan mérsékli, hogy az EU korábban elfogadott egy ezerliterenként 245 eurós minimál-adótételt, arra azonban semmilyen szabály sincs, hogy ettől felfelé mennyire lehet eltérni. Ez utóbbi miatt a brit adóhatóságok például ezer liter után 700 eurónyi fogyasztási adót szednek be, a németek 450, a dánok pedig 400 eurónyit. Alig az uniós minimáltételek felett adóztatják viszont az adott üzemanyagfajtát a görögök, a luxemburgiak és portugálok. A Financial Times szerint a Brüsszel javaslatára elfogadandó egységes kulcs valahol az ezerliterenkénti 350 euró környékén lenne. Ennek bevezetéséhez csak minimális korrekciókat kellene végrehajtani Olasz-, Francia- és Spanyolországnak, ahol hatalmas kamionflottákat üzemeltetnek a fuvarozói szektor vállalkozói.
Megfigyelők szerint az Európai Bizottság csak kemény harc árán tudja majd elfogadtatni a javaslatát, mert egyes kormányok - főleg London - mereven ragaszkodnak az adóztatásban meglévő jogkörükhöz. Berlin számára az amúgy is feszült költségvetési egyensúlyi viszonyok kezelhetősége jelent súlyos kihívást. A két állam fuvarozói viszont örömmel üdvözölnék Brüsszel sikerét, mert szervezeteik már hosszabb ideje eredménytelenül kampányolnak a piaci pozícióikat veszélyeztető magas adók miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.