BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közbeszerzések csak ősztől

Nem írnak ki közbeszerzési eljárást a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. által az elmúlt hónapokban már előkészített négy autópálya-beruházás ügyében, meghívásos eljárás keretében választják ki a kivitelező vállalkozásokat - erősítette meg az autópálya-építésekkel kapcsolatos korábbi álláspontját Csillag István. A gazdasági és közlekedési miniszter tegnapi sajtótájékoztatóján közölte: a négy projekt előkészítése már olyan szakaszba került, hogy nem érdemes közbeszerzési eljárást kiírni, de a "kármentesítési" céllal választott meghívásos eljárás is "meg fogja mutatni, hogy versenyeztetéssel lehet-e az eddiginél olcsóbban is autópályát építeni".

Ennek megfelelően az M7-es Balatonszárszó és Ordacsehi, illetve Becsehely és Letenye közötti, az M70-es autóút Letenye és Tornyiszentmiklós közötti, valamint az M3-as autópálya Polgár és Görbeháza közötti - már előkészített -, összesen 64 kilométer hosszú szakaszának megépítésére az NA Rt. már július 11-én ajánlatot kért a Közbeszerzések Tanácsa által az idén januárban közzétett minősített ajánlattevői listán szereplő cégek közül négy vállalkozástól: a Betonút Rt.-től, a Híd-építő Rt.-től, a Strabag Építő Kft.-től, valamint az Egri Útépítő Rt.-től. Emellett továbbra is érvényes a kormányváltás előtt biztos befutónak tekintett Vegyépszer ajánlata is, így öszszesen öt ajánlat közül választhatják ki a legkedvezőbbet. Az ajánlatokat július 22-én bontják fel nyilvánosan, s a gazdasági tárca elképzelései szerint a győztes pályázók a szerződéskötést követően augusztusban meg is kezdhetik a projektek kivitelezését.

Az eljárás feltételei között szerepel, hogy az ajánlattevőknek konzorciumi tagként magyar tulajdonban lévő vállalkozásokat is be kell vonni a kivitelezésbe. Ez azt a célt is szolgálja, hogy a hazai cégek elegendő referenciát szerezzenek ahhoz, a jövőben önállóan is elindulhassanak pályázóként. További kikötés, hogy - a bonyolult alvállalkozói láncolat kiiktatása érdekében - a fővállalkozók valamennyi alvállalkozójuk alkalmazásához kötelesek kikérni az NA Rt. előzetes jóváhagyását.

Csillag István szerint ezzel a megoldással sikerült a legátláthatóbb és jogszerű megoldást találni a nyertes vállalkozók kiválasztására. Ám a tervet Keller László, a MeH politikai államtitkára - egy hétfői nyilatkozatában - a választási kampányban elhangzott ígéretekkel és a kormányprogramban foglaltakkal egyaránt ellentétesnek minősítette, s elkerülhetetlennek nevezte a nyílt közbeszerzési eljárás kiírását. Az előző kormány idején Keller folyamatosan bírálta az Orbán-kabinet - közbeszerzést mellőző - autópálya-építési gyakorlatát. Kellert tegnap lapzártánkig nem sikerült utolérnünk.

Csillag István is megerősítette: az év hátralévő részében előkészítendő útberuházásokkal összefüggésben minden esetben nyílt előminősítéses közbeszerzési eljárást fognak meghirdetni. Igaz, más lehetőség nem is lenne, mivel a jövő héten életbe lép az a kedden elfogadott törvénymódosítás, amelynek értelmében autópálya-építések esetén kötelezővé válik a közbeszerzés alkalmazása. (NIG) (Jegyzet a 20. oldalon)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.