Felbontották az elmúlt hónapokban előkészített négy autópálya-beruházás ügyében a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-nek benyújtott pályázatokat, amelyre a társaság július 11-én írt ki zárt, meghívásos tendert. Az NA Rt. összesen négy, a Közbeszerzések Tanácsa által az idén januárban közzétett minősített ajánlattevői listán szereplő vállalkozástól: a Betonút R.-től, a Hídépítő Rt.-től, a Strabag Építő Kft.-től és az Egri Útépítő Rt.-től kért ajánlatot. Emellett az érvényes pályázatok között szerepelt az országgyűlési választások előtt biztos befutónak tekintett Vegyépszer Rt. ajánlata is.
A tegnap felbontott pályázatok szerint az M3-as autópálya Polgár és Görbeháza közötti 13 kilométeres szakaszának megépítésére az Egri Útépítő Rt. adta be a legkedvezőbb ajánlatot 15,85 milliárd forinttal. Az M7-es Balatonszárszó és Ordacsehi közötti 20 kilométeres - három hidat is magában foglaló - szakaszára 54,65 milliárd forinttal a Hídépítő Rt. adta be a legolcsóbb pályázatot a Strabaggal együttműködve. Az M7-es Becsehely és Letenye közötti 9,6 kilométeres szakaszát a Betonút Rt. építené fel a legkisebb összegért: 14,54 milliárdért, míg az M70-es autóút Letenye és Tornyiszentmiklós közötti szakaszának kivitelezését a Strabag Rt. vállalná el legolcsóbban, 24,35 milliárd forintért, a Hídépítő Rt.-vel együttműködve.
Az egyes útszakaszokra tett legkedvezőbb ajánlatokat összegezve 109,4 milliárd forintért épülhet meg közel 63 kilométer hosszúságú autópálya. Ez 21 százalékkal olcsóbb a Vegyépszer korábbi ajánlatánál, amely 138,19 milliárd forintért vállalta volna el a beruházást. Ebből ugyan sikerült hétmilliárd forintot lealkudni, de ez még mindig lényegesen nagyobb összeg a most felbontott pályázatokban szereplő számoknál - fejtette ki Bodnár Zoltán, az autópálya-társaság vezérigazgatója.
Az NA Rt.-től egyetlen, a Vegyépszer pályázatából származó adat sem került ki, ami kedvezőbb helyzetbe hozhatta volna a mostani ajánlattevőket, szögezte le határozottan a vezérigazgató. Ugyanakkor a Magyar Nemzet július 18-án megnevezte, hogy az egyes pályaszakaszokat várhatóan mely cégek fogják építeni, s - öt nappal a pályázatok felbontása előtt - lényegében minden esetben eltalálták, hogy az adott szakaszra melyik vállalkozás teszi a legkedvezőbb ajánlatot.
Mindenesetre a jövőben nem lehet hasonló eljárást alkalmazni az autópálya-beruházásokról szóló döntéseknél, mivel holnapután (július 25-én) életbe lép az a közelmúltban elfogadott törvénymódosítás, amelynek értelmében ezentúl csak közbeszerzési eljárással lehet hasonló ügyekben kiválasztani a kivitelezőket. A pályázatok felbontását követően a műszaki értékelés egyébként azonnal megkezdődött, s ennek ismeretében a társaság szerdai értékelő közgyűlésén születhet döntés a kivitelezőkről. Ezt követően még aznap sor kerülhet a megbízási szerződések aláírására is, amelyek értelmében a nyertes cégek augusztusban meg is kezdhetik a tervekben szereplő pályaszakaszok építését. (JP-NIG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.