Remélve, hogy a Pénzügyminisztérium is reagálni fog a cikkre (az én olvasatom szerint azt állítják a szerzők, hogy a tárca tette lehetővé a csempészést), néhány szakmai dolgot hadd említsek meg.
Alapvetően a magas adók miatt "sikerült" elérnünk, hogy a gázolaj kiskereskedelmi ára magasabb nálunk, mint a környező országokban. Ez Ausztria kivételével igaz a benzinre is. Ez sokakat ösztönöz (a határ közelében) arra, hogy "a túlsó oldalon" tankoljon. Ha egy magyar állampolgár külföldön tankol, az nem jó a magyarországi olajcégeknek (az ő forgalmuk csökken), nem jó az államnak (mert külföldön fizetik meg az adót, amiből pl. a nálunk koptatott utat kellene karbantartani), de ez nem csempészet.
Nem csempész az a külföldi sem, aki úgy megy át a járművével az országon, hogy közben nálunk nem tankol. A csempészés lényege - megítélésem szerint - az adott esetben az, hogy valaki kiutazik, teletölti tankját, hazajön, itt eladja, és az adókat "természetesen" nem fizeti be. A probléma az, hogy - ellentétben a cikkben említett 80 literrel - egy autó tankja 50 liter körüli. Gyárilag beépített tartályban csempészni azonban legfeljebb hobbiból lehet. Emberünk ugyanis kiállja a sort a határ mindkét oldalán, kell, hogy legyen mindig a tankjában benzin, emiatt napi negyven litert tudna csempészni, és minthogy az autó használata neki magának is pénzbe kerül, nem éri meg ekkora mennyiséggel foglalkozni.
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy nincs üzemanyag-csempészet egyáltalán, csak nem így történik. És ami még lényegesebb, mértéke nagyságrendekkel kisebb, mint a cikkben említett (jó lenne tudni, honnan vették számaikat).
Magyarországon évente mintegy 4 milliárd liter üzemanyag fogy. A szerzők azt állítják, hogy 1,35 milliárd liter kerül be úgy, hogy nem fizették be utánuk az adót. Nem világos, hogy itt is csempészetre gyanakodnak-e. Ha igen, akkor baj van (baj lenne). A legnagyobb közúti tartályautóban legfeljebb 35 000 liter üzemanyag fér el, ami azt jelenti, hogy a fenti mennyiséget mintegy negyvenezer (!) ilyen nagy tankautó tudná "becsempészni". Ez csak feltűnne a vámosoknak.
Ha úgy gondolták, hogy ez nem csempészet, az autók tankjában szabályosan jött be, és feltételezték, hogy belépéskor csurig volt a tank, akkor ott számolták el magukat, hogy egy korszerű autó Magyarországon észak -déli irányban 10-12 liter benzinnel át tud menni. Ennyi hiányzik a tankjából kilépéskor. Ez azonban nem csempészet, még csak nem is benzinturizmus.
A cikkben javasolt vám bevezetése végiggondolatlannak tűnik. Nyilván a tankban levő benzinmennyiség lenne az alapja a vámnak, de hogy határoznák ezt meg? Vagy mi lesz azzal a menynyiséggel, ami után kifizették a vámot, de kilépéskor viszi magával az autó egy másik országba? Naponta több ezer gépkocsi lép ki és be. Mindre külön-külön kivetik a vámot (autónként néhány ezer forintot)? Minthogy ilyen gyakorlat a világon sehol sincs, valószínűleg nemzetközi felháborodást váltana ki a javaslat.
A benzinturizmus és -csempészet megelőzésére más megoldást kellene keresni, például azt, hogy a határ mellett legyen akkora az adó, mint a határ túloldalán. Egy ilyen "határsáv" növelné az állami bevételeket.
Az ásványolaj-szövetségnek tíz éve van saját kiskereskedelmi statisztikája. Ennek alakulása alapján bátran kijelenthető, hogy a cikk szerzői a csempészést illetően nagyságrendi tévedésben vannak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.