Az elmúlt tíz évben folyamatosan csökkent az önkormányzatoknak átadott állami támogatások részesedése a központi költségvetésből. Ennek jórészt az az oka, hogy a kötelező feladatok finanszírozását az állam egyre nagyobb mértékben terhelte az önkormányzatokra - állapítja meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elemzése.
A helyhatóságok támogatása 1991-2001 között alig háromszorosára, míg a központi költségvetés kiadási főösszege négy és félszeresére nőtt. Az állami hozzájárulások reálértéke 1998-ig minden évben csökkent. A mélypont 1995-ben volt, amikor a központi támogatások az előző évinek csupán 83,6 százalékát érték el, miután a Bokros-csomag stabilizációs intézkedései a költségvetési kiadások megszorításával jártak. Reálérték-emelkedés 1998-99-ben következett be, de 2000-től ismét csökkenés kezdődött. Az önkormányzati törvényben meghatározott kötelező feladatok köre folyamatosan bővült. A költségvetési támogatások kiszámításánál azonban nem az a kiindulási pont, hogy mennyibe kerül a feladat ellátása. Az önhibájukon kívül működésképtelen önkormányzatok kiegészítő támogatást igényelhetnek. A rászoruló települések száma a kezdeti 165-ről 1200 fölé emelkedett, tehát a helyhatóságok több mint harmada kötelező feladatait sem tudná ellátni a normatívákból. Az ÁSZ szerint nem halasztható tovább az önkormányzati feladatellátás és forrásszabályozás rendszerének újragondolása.
A fejlesztéseket szolgáló állami címzett és céltámogatások mintegy 8-10 százalékot képviselnek a központi hozzájárulások között, de jelentőségük rendkívül nagy. Segítségükkel évente mintegy 50-100 milliárd forint értékű beruházást valósítanak meg a helyhatóságok. A szabályozás negatívuma, hogy csak azok az önkormányzatok tudnak fejlesztésbe kezdeni, amelyeknek van elegendő saját forrásuk ehhez, illetve jobbak az érdekérvényesítési lehetőségeik. A döntési rendszer ugyanis tág teret ad a szubjektivizmusnak. Így az infrastrukturális különbségek alapvetően nem csökkentek az ország települései között.
Az önkormányzatok saját bevételei kezdetben kiegészítő szerepet töltöttek be, de mára jelentőségük felértékelődött. A helyi adók szerepének növekedésére utal, hogy míg 1991-ben a helyhatóságok bevételeinek mindössze 2,5 százalékát adták, 2000-ben arányuk már 13 százalékot tett ki, összegük pedig meghaladta a 220 milliárd forintot. A legjelentősebb tétel az iparűzési adó, amely a helyi adókból származó bevételek 85 százalékát jelenti. (KÁ)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.