Átlagosan 30 százalékos díjemelést ajánl a belföldi árufuvarozóknak költségeik idei növekedése miatt a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) - nyilatkozott lapunknak Peredi Péter. A szövetség főtitkára szerint ezzel is csak az európai uniós országok belföldi árufuvarozási díjának 60-62 százalékát lehetne elérni. A helyzet már csak azért is ellentmondásos, mert a korszerű járműért, az üzemanyagért, az energiáért, az autópályáért és az egyéb járulékos költségek fejében legalább ugyanannyit, ha nem többet kell fizetni Magyarországon, mint Nyugat-Európában. Peredi Péter külön kiemelte, hogy folyamatosan nő az üzemanyag ára és emelkednek a parkolási és a sztrádadíjak is.
A megrendelők közül ugyanakkor sokan tiltakoznak az ellen, hogy az autópályadíjat beépítsék a fuvardíjba. Peredi Péter az erről időközben megkezdett tárgyalásokra hivatkozva konkrétumot nem árult el.
A belföldi árufuvarozó vállalkozók számára kedvezőtlen hatásokkal bír az adótörvény módosítása is, hiszen szolgáltatásuk áfakulcsát 12 százalékról 25-re emelték. Problémát jelent, hogy a végfelhasználók egy része nem tudja visszaigényelni az áfát. Ez a fuvarozók költségét automatikusan 13 százalékkal növeli a korábbiakhoz képest, ami óhatatlanul megdrágítja a szolgáltatást.
A Fuvosz főtitkára nehezményezi, hogy a kis- és középvállalkozói kategóriába tartozó közúti árufuvarozók járműbeszerzési pályázatát - amelyet tavaly májusban forráshiány miatt függesztettek fel - az idén egy 2001. évi kormányhatározatra hivatkozva nem indítja újra a gazdasági tárca. Az uniós jogharmonizáció jegyében született, több mint egyéves támogatásszabályozási rendelet - eltekintve a kivételes esetektől - kizárja a fuvarozó vállalkozásokat az állami támogatásokból.
Karmos Gábor, a NIT-Hungary szervezeti igazgatója a fentiek kapcsán kifejtette lapunknak: mivel tagjaik főleg nemzetközi, illetve belföldön ipari és kereskedelmi forgalmat bonyolítanak le, egy év "haladékot" kaptak. Így az idén még le tudják vonni az autópálya- és a parkolási díjak áfáját. Kezdeményezik, hogy ez a lehetőség a jövő évre vonatkozóan is megmaradjon. A szakember az idei nettó sztrádadíjak kapcsán nem fogalmazott meg kritikát. A NIT-Hungary elve - mondta -, hogy a használó fizesse az üzemeltetés és a fenntartás költségeit. Az építést pedig állami feladatnak tekintik, aminek költségeihez a fuvarozók - például az üzemanyag adója révén - nagymértékben hozzájárulnak.
Karmos Gábor szerint a díjemelés "fájdalmas ugyan, de elvszerű". A szakembernek az a véleménye, hogy egy jól dolgozó fuvarozó vállalkozónak a sztrádahasználat drágulása nem jelenthet elviselhetetlen terhet. A szervezeti igazgató ezzel ellentétben ésszerűtlennek tartja a gépjárműadóban bekövetkezett változást, amellyel megnyirbálták a korszerű gépjárművekre adott adókedvezményeket. Karmos Gábor leszögezte: igazságtalan azokat sújtani, akik korszerűsítettek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.