Miközben a gyengélkedő európai médiapiac szereplői sok esetben közös kezdeményezésekkel keresnek kiutat a recesszióból, az Európai Unió versenyhatóságai nagyobb összhangot kívánnak elérni a médiavállalkozások fúziós versenyjogi ítélkezési gyakorlatában. Az Európai Bizottságnak sok fejtörést okoz az egyre komplexebbé váló médiaszektor egyesülési ügyeinek tisztázása - írja a Financial Times.
A kérdés folyamatosan napirenden van. Az EU versenyjogi szabályozói például a napokban már másodszor rendeltek el vizsgálatot a spanyol fizetős digitális műsorszolgáltatók, a Via Digital és a Canal Satélite Digital egybeolvadása miatt. Ismeretes: a spanyol versenyjogi szervezet 2002 novemberében annak ellenére engedélyezte a fúziót, hogy a testület tisztában volt vele: az így létrejött piaci szereplő monopolhelyzetbe kerül. A hatóságok most - hónapokkal az eset után - újra Brüsszelhez fordulnak abban a reményben, hogy érvényt szerezhetnek a fúzió elutasításának. Az ugyancsak fizetős olaszországi műsorszolgáltatók, a Stream és a Canal Plus tulajdonában lévő Telepiú fúziójáról meghozott döntéssel kapcsolatban is kiterjedt vizsgálatot kezdeményeztek. Az Európai Bizottság továbbá keresi a módját annak is, miként pozicionálhatná át az európai labdarúgó-kupamérkőzések közvetítési jogdíjainak értékesítési procedúráját. Az UEFA televíziós jogdíjakból származó tetemes, évi több száz millió eurós bevétele miatt vélhetően komoly vita tárgyát képezi majd az EU-javaslat.
A versenyjogi ügyek legkritikusabb része a médiapiaci definíciók tisztázatlansága a helyi hatóságoknál. A francia szervezet például vonakodott használni az SSNIP-et, azaz az egyik a médiapiaci definícióként használatos standard gazdasági módszert, amelyet Angliában minden további nélkül, szinte változatlan formában vezettek be. A jogászok számára ma komoly problémát okoz az is, hogy a korábbi esetek alapján tájékoztassák klienseiket az aktuális médiafúziós ügy engedélyezésével vagy elutasításával kapcsolatban. (SK)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.