BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tíz év múlva műholdas díjfizetés?

Az európai úthálózat magánerő bevonásával való fejlesztését és ezzel párhuzamosan az unió egész területén egységesített díjellenőrzési rendszer kiépítését szorgalmazza Loyola de Palacio közlekedési biztos. Elképzelése szerint tíz éven belül minden fizetős útszakaszon az autók műholdról követhetők lennének.

Tíz éven belül az Európai Unió tagállamaiban a fizetős útszakaszon haladó autók úthasználatát egységes műholdrendszerről fogják mérni, és így a tényleges használatnak megfelelő díjat számítják majd fel - szól a Loyola de Palacio által kidolgozott irányelvtervezet. Az Európai Bizottság közlekedési biztosa egyértelműen úgy látja, hogy az unió bővítésével egyre növekvő igényekre nincs jelenleg felkészülve az európai úthálózat, ám a fejlesztéseket egyre nagyobb arányban a magánszféra bevonásával tartja megvalósíthatónak. Külön kapóra jön mindehhez az unió Galileo projektje, amely az amerikai GPS-rendszerhez hasonlóan műholdas helymeghatározást tesz lehetővé. Bár szakértők szerint a 2008-ra üzemkész rendszer az autókban ma már használt amerikai riválisénál jóval pontosabb, a Galileo projekt üzleti megtérülése mind ez idáig kérdésesnek mondható, hiszen a GPS vált egyeduralkodóvá a piacon. Loyola de Palacio elképzelése szerint 2008-tól csak műholdas, ún. telematikai készüléket lehet majd beszereltetni, a mikrohullámú és egyéb alternatív követőrendszereket pedig 2012-ig le kell váltani. Az irányelvtervezet nem szól az úthasználati díjak mértékéről, és nem rendelkezik arról sem, hogy mely szakaszokat kell fizetőssé nyilvánítani.

A magyarországi elképzelésekkel kapcsolatban Kardos László, az Állami Autópálya Rt. díjellenőrzési igazgatója lapunk kérdésre korábban elmondta: az úthasználati díj felszámításának és megfizetésének elektronizálásáról itthon szintén távlati elképzelések szólnak. Mivel a mintegy 550 kilométernyi fizetős pályaszakaszon két eltérő rendszer működik, az ilyen irányú fejlesztésekkel érdemes lenne megvárni a hálózat fejlődését, és egységesíteni azt a szomszédos országokban tervezett gyakorlattal, így a régióban a közúti forgalom folyamatos, az elszámolás pedig arányos lehetne. A magyar szakember szerint az egységes európai rendszer kiépítése minden bizonnyal két lépcsőben törté-nik majd, a közúti teherforgalom elszámolásának egységesítése iránt jóval nagyobb az igény, és annak megvalósítása is könynyebb valamivel. Megjegyzendő továbbá, hogy az elektronikus rendszerek teljes körű kiépítésekor is szükséges készpénzfizetéses lehetőséget biztosítani az autópályát csak egyszeri alkalommal használók számára.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.